Moldova, mai prezenta decat Romania pe piata europeana a vinurilor. Autoritatile de la Bucuresti nu promoveaza productia autohtona | DOCUMENTAR ROMANIA LIBERA

Autoritatile de la Bucuresti nu fac mai nimic pentru promovarea vinurilor pe plan international si nici nu exista date exacte referitoare la piata interna. In schimb, nu am atras niciun ban pe componenta de comunicare, chit ca si aici sunt fonduri disponibile de la Bruxelles si nu putine, de nivelul a zeci de milioane de euro. Este vorba de cea de a XIII-a editie recunoscuta de acest for interguvernamental, care grupeaza 45 de tari producatoare si consumatoare de vin din lume. Daca in urma cu mai bine de un deceniu singurele viabile erau cele produse de Jidvei si Halewood, acum mai toate cramele produc vinuri spumante: de la Cotnari la Tohani, de la Budureasca la Panciu si de la Stirbei la Garboiu.

acum 83 luni (28 May 2017)

Autoritatile de la Bucuresti nu fac mai nimic pentru promovarea vinurilor pe plan international si nici nu exista date exacte referitoare la piata interna.

In afara de faptul ca in cadrul Ministerului Agriculturii nu exista un departament dedicat vinului, asa cum ar fi normal, in promovarea produselor viticole romanesti nu se implica nici alte institutii, cum ar fi ministerele Turismului, cel al AfacerilorExterne, al Culturii sau al Economiei.

"De cand a fost instalat in functie, ministrul Agriculturii, Petre Daea, nu a pomenit niciodata cuvantul vin", remarca Paduraru, care exemplifica in acest fel dezinteresul autoritatilor pentru domeniul pe care el incearca sa-l promoveze.

Moldova, record mondial

Catalin Paduraru spune ca Republica Moldova se descurca mult mai bine decat Romania pe piata internationala a vinurilor: "Cel mai bun exemplu este ca autoritatile de la Chisinau au abonament de stat la Wine Intelligence, fapt pentru care au acces la studii, pe baza carora pot genera predictii". Au facut progrese imense si sunt foarte activi pe piata de profil - ba in China, ba in Japonia, ba in Statele Unite", spune Catalin Paduraru. Si la capitolul consum de vin, daca este sa luam in calcul ceea ce se vinde legal, fiscalizat, stam foarte prost - in Romania se bea mai putin vin decat in Kirgistan.

Comunicare inexistenta

Rezumand, la noi industria viti-vinicola duce o acuta lipsa pe partea de comunicare. In schimb, nu am atras niciun ban pe componenta de comunicare, chit ca si aici sunt fonduri disponibile de la Bruxelles si nu putine, de nivelul a zeci de milioane de euro. "De exemplu, Televiziunea Romana ar trebui sa aloce vinului spatiu de emisie macar procentual cu aportul industriei in PIB", opineaza Paduraru. La albe piata e mai aglomerata, dar, de exemplu, Feteasca Neagra in cupaj are randamente foarte mari la concursuri.

Concurs de vinuri la Bucuresti

Cum autoritatile nu fac mai nimic... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro