Zubin Mehta, exclusiv pentru Adevarul: "Cred ca sunt cel mai vechi invitat al festivalului"

Zubin Mehta, exclusiv pentru Adevarul:

Veniti aici, la Festivalul "Enescu" de foarte multi ani, inca din anul 1964. Da, am urmarit dezvoltarea Romaniei de-a lungul timpului si trebuie sa spun ca imi doresc si eu, ca toti romanii, o sala de concerte mai buna. Asta nu ar trebui sa fie o problema, avand in vedere faptul ca evenimentul este la fel de important ca oricare altul de gen din Europa. Dar am fost la imprimarea lui Bruno Walter cu Simfonia a IX-a de Mahler, pe care o ascultam, de altfel, pentru prima data cu acest prilej. Pentru ca Alma Mahler mi-a aratat evantaie pictate de Kokoschka, planuri arhitecturale ale lui Gropius si manuscrise de Mahler. Intr-un interviu spuneati ca ati primit acelasi sfat, atat de la Bruno Walter, cat si de la Leonard Bernstein, in privinta muzicii lui Mahler: "Nu-ti fie teama sa lasi muzica sa fie vulgara, atunci cand partitura o cere!"

acum 107 luni (31 Aug 2015)

Veniti aici, la Festivalul "Enescu" de foarte multi ani, inca din anul 1964. In 1964 am cantat cu Orchestra Filarmonicii "George Enescu", intre altele si o partitura de Anatol Vieru. Da, am urmarit dezvoltarea Romaniei de-a lungul timpului si trebuie sa spun ca imi doresc si eu, ca toti romanii, o sala de concerte mai buna. Asta nu ar trebui sa fie o problema, avand in vedere faptul ca evenimentul este la fel de important ca oricare altul de gen din Europa. Chiar meritati o sala de concerte buna! Publicul romanesc este, de asemenea, avizat, asa ca ascultatorii merita si ei asta! Artistii sunt extraordinari, ca sa nu mai vorbim despre eforturile pe care organizatorii le depun pentru a promova creatia lui Enescu. In ce masura a ajutat festivalul la cunoasterea muzicii lui George Enescu dincolo de granitele tarii noastre? Nu as putea sa va spun cu exactitate ce si unde anume se canta Enescu acum, dar cu siguranta festivalul a contribuit la raspandirea muzicii sale. Dirijati din nou la Bucuresti Vox Maris de Enescu. Da si va spun si de ce. Asa ca am ales Vox Maris, o partitura pe care am mai cantat-o in urma cu multi ani, asa ca sunt sigur ca pentru multe persoane din public va fi chiar o noutate. In aceasta partitura, Enescu si-a imaginat vocile cantand din afara scenei pentru ca voia sa obtina un efect difuz, estompat. Nu stiu cum am putea realiza asta, dar poate ca s-ar putea incerca sa se cante candva cu microfoane din afara scenei. Insa mai este si o problema de timp acum - avem foarte putine repetitii, asa ca vom fi cu totii pe scena. Simfonia de camera de Schonberg are polifonii foarte complexe... Da, este atat de multa muzica aici, incat din materialul sonor s-ar putea compune noua simfonii diferite. Iar pe scena vom avea 16 muzicieni si nu 15, pentru ca vor exista doi flautisti. Care sunt dificultatile cu care va confruntati dumneavoastra, in calitate de dirijor, aici? In primul rand, Simfonia de camera este o piesa de mare virtuozitate pentru fiecare instrumen... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro