Ziua in care Regele Mihai a fost in pericol de moarte. Cum a fost salvat in ultimul moment distrugatorul "Regina Maria"

Ziua in care Regele Mihai a fost in pericol de moarte. Cum a fost salvat in ultimul moment distrugatorul

Distrugatorul, avand la bord inalte oficialitati, care fusesera invitate sa participe la manifestarile prilejuite de casatoria printului mostenitor al Greciei, a suferit avarii grave din cauza unei puternice furtuni in timpul marsului spre Pireu, si a fost nevoit sa revina la Constanta, scriu Corina Apostoleanu si Constantin Cumpana in volumul "Amintiti despre o flota pierduta. Scarile exterioare de acces, confectionate din bare si treptele de otel, au fost strambate, iar tunurile dezradacinate de pe postamenti.

acum 65 luni (22 Apr 2017)

Distrugatorul, avand la bord inalte oficialitati, care fusesera invitate sa participe la manifestarile prilejuite de casatoria printului mostenitor al Greciei, a suferit avarii grave din cauza unei puternice furtuni in timpul marsului spre Pireu, si a fost nevoit sa revina la Constanta, scriu Corina Apostoleanu si Constantin Cumpana in volumul "Amintiti despre o flota pierduta. Furtuna s-a declansat spre miezul noptii din ziua de 4 ianuarie 1938, cand vantul a atins forta de 8 - 9, iar valurile mari au provocat navei un tangaj puternic, amenintand sa rastoarne nava. Puntea era complet inundata de apa, iar nava gemea dureros de cate ori cadea in golul dintre doua valuri sau era aruncata pe creste. Capacele de la tancurile de combustibil sarisera din cauza solicitarilor, iar pacura rabufnea, murdarind totul in jur. Gruiele barcilor de salvare au fost indoite ca niste lumanari de ceara, iar barcile au fost smulse, aruncate pe punte si sfaramate. Scarile exterioare de acces, confectionate din bare si treptele de otel, au fost strambate, iar tunurile dezradacinate de pe postamenti. Cioburi de vesela si resturi de mancare alunecau dintr-un loc in altul. Nava era intr-o stare de ruina interioara si exterioara. Legatura cu uscatul a fost mentinuta pana a doua zi - 5 ianuarie, ora 14,30 -, cand, antena telegrafului, devenita rigida din cauza invelisului de gheata, se rupe. ....S-a dat ordin atunci navei de pasageri SMR sa vina in ajutorul distrugatorului si sa-i dea asistenta la nevoie. Distrugatorul arata ca dupa o adevarata lupta navala", scrie Dan Stroescu in articolul "Unica medalie emisa de Liga Navala Romana", publicat in "Marea Noastra pentru tineret". In ziua de 9 octombrie 1938 a avut loc un ceremonial la bordul distrugatorului, medaliile fiind inmanate de amiralul Ion Coanda. Istoria distrugatorului "Regina Maria" Distrugatorul Regina Maria a fost comandat de Consiliul de Ministri din Romania in anul 1926 santierului italian CTT&Pattison, iar lansarea la apa a avut... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro