Votul pe liste se intoarce!

Dupa ce cochetasera cu un sistem electoral mixt (jumatate din mandate atribuite prin vot majoritar, cealalta jumatate proportional), reprezentantii principalelor partide in Comisia pentru legile electorale s-au pus de acord: ne intoarcem la sistemul de alegere a parlamentarilor pe care l-am avut pana in 2008. de asemenea, partidele nu ar mai fi plasat candidatii privilegiati in colegiile de dimensiuni mari (cu concursul Guvernului, diferenta dintre marimea colegiilor dintr-o circumscriptie a putut varia de la simplu la dublu) daca ordonarea candidatilor unui partid ar fi fost facuta dupa procentajul, si nu dupa numarul absolut de voturi obtinut.

acum 63 luni (4 Mar 2015)

Dupa ce cochetasera cu un sistem electoral mixt (jumatate din mandate atribuite prin vot majoritar, cealalta jumatate proportional), reprezentantii principalelor partide in Comisia pentru legile electorale s-au pus de acord: ne intoarcem la sistemul de alegere a parlamentarilor pe care l-am avut pana in 2008. Am scris in aceasta rubrica, in 2007 si 2008, atunci cand era la moda sloganul "Votati omul, nu partidul", mai multe articole prin care atrageam atentia asupra riscului trecerii la votul in colegii, mai ales in varianta majoritara pe care ne-o propunea Traian Basescu printr-un referendum (din fericire, esuat) in noiembrie 2007.

Despre sistemul uninominal cu redistribuire proportionala, deocamdata in vigoare, as spune ca el ar fi putut sa nu fie atat de rau pe cat este. Apoi, sistemul de redistribuire face ca, intre candidatii aceluiasi partid, sa aiba prioritate cei care obtin cele mai multe voturi (nu cei stabiliti de conducere), similar sistemului proportional cu liste deschise.

Ar fi putut fi mai bun daca nu s-ar fi introdus amendamentul artificial al calificarii neconditionate a candidatilor care obtin peste jumatate din voturile exprimate - in urma caruia exista mai multi parlamentari in acelasi colegiu, rezultand actualul Parlament supradimensionat; de asemenea, partidele nu ar mai fi plasat candidatii privilegiati in colegiile de dimensiuni mari (cu concursul Guvernului, diferenta dintre marimea colegiilor dintr-o circumscriptie a putut varia de la simplu la dublu) daca ordonarea candidatilor unui partid ar fi fost facuta dupa procentajul, si nu dupa numarul absolut de voturi obtinut.

Acum, ca am revenit la vechiul sistem (identic cu cel in vigoare la alegerile pentru Parlamentul European), ar fi bine sa ne amintim care au fost motivele pentru care, la inceputul anilor 2000, l-a criticat mai toata lumea. In primul rand, este extrem de important modul in care partidele stabilesc listele de candidati - si mai ales modul in care-i... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro