Vechile gari ale Constantei. Minunile-arhitecturale din Mamaia, unde sosea Orient Express

Vechile gari ale Constantei. Minunile-arhitecturale din Mamaia, unde sosea Orient Express

In lumea garilor de altadata ale Constantei ne poarta arhitectul costantean Radu Cornescu, cel care a gasit in arhivele vechiului Tomis amanunte despre orasul vechi si care detine o colectie impresionanta de fotografii cu parfum de epoca. Odata cu infiintarea plajei de la Mamaia de catre primarul Ion Banescu, in 1905, plaja de la Vii a cazut in desuetudine si a disparut si calea ferata care aducea aici, de pe faleza Cazinoului, "pleziristii".

acum 104 luni (8 Jan 2016)

In lumea garilor de altadata ale Constantei ne poarta arhitectul costantean Radu Cornescu, cel care a gasit in arhivele vechiului Tomis amanunte despre orasul vechi si care detine o colectie impresionanta de fotografii cu parfum de epoca. Constanta a avut nu mai putin de patru gari: Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritima si noua Gara CFR. Prima linie feroviara pe teritoriul Dobrogei a fost realizata de compania engleza Danube - Black Sea Railway, intr-o perioada in care tinutul dintre Dunare si Mare era sub administratie otomana. Dupa construirea podului peste Dunare de catre Anghel Saligny, in 1895, s-a realizat si legatura cu tara. Una dintre primele cai ferate dezafectate a fost cea de la Vii. Odata cu infiintarea plajei de la Mamaia de catre primarul Ion Banescu, in 1905, plaja de la Vii a cazut in desuetudine si a disparut si calea ferata care aducea aici, de pe faleza Cazinoului, "pleziristii". La Mamaia se ajungea acum pe noua cale ferata care era exact pe traseul bulevardului Mamaia de astazi. Statie pentru Orient Expres "Caile ferate facute de englezi aveau in Constanta doua destinatii: una era gara de calatori in locul cladirii Primariei Constanta si a doua - gara din port care a fost desfiintata. Gara din port era, pana la inceperea razboiului (1916) si statie pentru trenul Orient-Express", spune arhitectul Radu Cornescu. A fost construita intre 1930 si 1935 ca terminal de pasageri. In cursul noptii de marti spre miercuri, regele Carol si Mihai au calatorit cu un tren special de la Sinaia prin gara Mogosoaia spre Constanta pentru a fi prezenti la serbarile marinei. De pe nava baza Constanta s-au tras 21 lovituri de tun in semn de salut", mentioneaza Historia. De aici si denumirea initiala a hotelului. Deoarece se pierdea foarte mult timp cu schimbarea directiei de mers a trenului si pentru ca folosea acelasi traseu ca al trenurilor de marfa, aceasta s-a desfiintat. Linie ferata de-a lungul lacului Siutghiol Calea ferata care ducea la Mamaia, povesteste ar... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro