Trimiterea Legilor justitiei la CCR cu o zi inainte de publicarea raportului GRECO, surpriza damboviteana sau un calcul politic al lui Iohannis?

Trimiterea Legilor justitiei la CCR cu o zi inainte de publicarea raportului GRECO, surpriza damboviteana sau un calcul politic al lui Iohannis?

> Totul intr-un moment in care, la Strasbourg, odata cu prezentarea propunerii Comisiei Europene pentru urmatorul cadrul financiar multi-anual al UE (2021-2027), a aparut, de data asta la modul cel mai oficial, intentia de a se lega atribuirea fondurilor europene de respectarea prevederilor statului de drept in cea mai importanta miscare de sustinere structurala a luptei anti-coruptie, impotriva incalcarii normelor statului de drept si incercarii unor politicieni sau a unor grupuri de a-si subordona justitia. In acelasi timp, negocierile trebuiau sa mai rezolve si o alta problema extrem de sensibila: cu orice pret, s-a transmis de la Berlin si de la Paris (ca urmare a unui acord si acesta realizat in extremis intre Merkel si Macron) trebuia sa nu se ajunga la o propunere a Comisiei care sa declanseze o dezbatere privind o eventuala schimbare a Tratatelor. A patra noutate structurala este ca eventualele sanctiuni vor putea afecta orice tip de fonduri europene, de la cele destinate programelor ERASMUS pana la cele pentru agricultura, de la cele pentru infrastructura pana la cele pentru sustinerea sectorului cercetarii si inovarii, de la cele destinate IMM-urilor la cele pentru modernizarea infrastructurii urbane sau rurale, etc.

acum 15 luni (3 May 2018)

>

Totul intr-un moment in care, la Strasbourg, odata cu prezentarea propunerii Comisiei Europene pentru urmatorul cadrul financiar multi-anual al UE (2021-2027), a aparut, de data asta la modul cel mai oficial, intentia de a se lega atribuirea fondurilor europene de respectarea prevederilor statului de drept in cea mai importanta miscare de sustinere structurala a luptei anti-coruptie, impotriva incalcarii normelor statului de drept si incercarii unor politicieni sau a unor grupuri de a-si subordona justitia. Dimpotriva, dupa parerea mea, este vorba despre o miscare politica desigur construita pentru valoarea sa de aplicabilitate la nivel national, dar in consonanta nu numai cu cadrul nou european anuntat azi ci, mai ales, cu ceea ce urmeaza sa se intample. Este o miscare ce demonstreaza o folosire exemplara nu numai a jocului de acum, ci si a noii perspective europene care vrea sa coreleze, pentru prima oara in istoria constructiei proiectului european, intreaga dezvoltare viitoare, in absolut toate domeniile, de un control strict al managementului fondurilor europene, de o cooperare eficienta cu OLAF si Biroul Procurorului European si o dezvoltare in continuare a institutiilor nationale de lupta impotriva coruptiei.

Subiectul recurent al discutiei era - si vi l-am prezentat concret inca din luna septembrie a anului trecut - ca trebuia gasita o solutie clara si cat se poate de neechivoca de actiune eficienta impotriva a ceea ce erau incalcari din ce in ce mai dure ale normelor europene si internationale privind respectarea normelor statului de drept in Ungaria, in Polonia si, mai nou, in Romania. 7 din Tratat, cel care prevedea pentru asemenea situatii o singura optiune de raspuns, adica folosirea "armei nucleare", suspendarea temporara a dreptului de vot a statului respectiv. Decizie ce trebuia sa fie precedata de un sir intreg de atentionari, de scrisori/raspunsuri, dezbateri succesive in Parlamentul European care durau ani de zile si urmau ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro