Toti regii Romaniei si momentele-cheie in care au ajuns prin Gara Ploiesti. Carol I, intampinat cu exces de zel, pentru a face uitat "episodul republican"
Potrivit istoricului ploiestean Dorin Stanescu, existau trei tipuri de ceremonialuri de intampinare a trenului regal: ceremonialul extraordinar, atunci cand erau prezenti alti sefi de state (tarul Alexandru al II-lea, in 1877, imparatul Franz Joseph, in 1896), ceremonialurile ocazionate de vizitele familiei regale la diferite obiective din oras (spre exemplu inaugurarea monumentului eroilor din razboiul de independenta in 1897) si ceremonialurile obisnuite ale trecerii familiei regale prin gara orasului, in drum spre alte destinatii, acestea din urma fiind si cele mai dese, cu o frecventa cel putin lunara. Se intampla ca nimeni dintre ploiestenii de vaza ai orasului - fisa postului de prefect cerea, de pilda, ca acesta sa fie prezent la gara la sosirea trenurilor cu vagoane ministeriale - sa nu vrea sa vina la intampinarile de la gara, astfel ca erau adusi cu forta de politisti.
Pe 13 septembrie 1872 a fost inaugurata linia Bucuresti-Ploiesti-Galati-Roman, moment din care, pana in 1938, trenul a devenit mijlocul favorit de deplasare al Casei Regale, in special dupa stabilirea resedintei de vara la Sinaia, la Castelul Peles. In mod firesc, Gara Ploiesti, cea mai impunatoare constructie a orasului la 1872, devine o adevarata "institutie", loc pe unde au trecut toti regii Romaniei, la bine si la greu, dar si numerosi alti oaspeti de seama.
Potrivit istoricului ploiestean Dorin Stanescu, existau trei tipuri de ceremonialuri de intampinare a trenului regal: ceremonialul extraordinar, atunci cand erau prezenti alti sefi de state (tarul Alexandru al II-lea, in 1877, imparatul Franz Joseph, in 1896), ceremonialurile ocazionate de vizitele familiei regale la diferite obiective din oras (spre exemplu inaugurarea monumentului eroilor din razboiul de independenta in 1897) si ceremonialurile obisnuite ale trecerii familiei regale prin gara orasului, in drum spre alte destinatii, acestea din urma fiind si cele mai dese, cu o frecventa cel putin lunara.
Masuri de securitate exceptionale
Trecerea trenurilor regale in zona Ploiesti-Predeal erau atent monitorizate, iar cei insarcinati cu securitatea suveranilor aveau misiuni clare si prestabilite: Ministerul de Interne transmitea proceduri, diagrame de amplasare, cod vestimentar, in fapt adevarate manuale de paza si protectie. La Ploiesti, efectivele de paza puteau depasi lejer 100 de persoane si erau formate din comisarul Politiei Garii impreuna cu alti patru ofiteri, precum si opt agenti speciali care trebuiau sa fie prezenti pe durata trecerii trenurilor regale, orarul acestora fiind adesea nocturn. Totul era controlat la sange, iar persoanele dubioase erau arestate si tinute in sectiile de politie pana la plecarea trenului, asa cum s-a intamplat cu ocazia vizitei sefului statului polonez, maresalul Pildsuski, in 1922, cand aut... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro