Singura nava cu zbaturi din flota Romaniei, care poate intra in Cartea Recordurilor. Cu ea s-au plimbat si Hrusciov

Singura nava cu zbaturi din flota Romaniei, care poate intra in Cartea Recordurilor. Cu ea s-au plimbat si Hrusciov

Numai pornirea costa in jur de 1.500 de euro, ca sa nu mai vorbim ca apoi, ora de mars costa in jur de 500 de euro. Nava cu zbaturi actionate de forta aburului "Tudor Vladimirescu" a fost construita intre 1850 si 1853, la Santierul Naval Ganzdanubius din Budapesta, la cererea companiei austriece DDSG, care facea comert in Tara Romaneasca si Moldova si avea nevoie de un remorcher foarte puternic, care sa strabata zona Cazanelor Dunarii.

acum 106 luni (1 May 2015)

Pentru cei care nu stiu, singura nava cu zbaturi care inca mai functioneaza in Europa poate fi gasita acostata la cheu in Portul Galati. Si am zis bine ca poate fi zarita cel mai adesea la cheu pentru ca in ultima vreme nu prea s-a mai desprins de pontonul de la tarm. Este si normal daca luam in calcul faptul ca exploatarea ei este extrem de costisitoare si putini isi permit s-o inchirieze pentru mars pe apa. Numai pornirea costa in jur de 1.500 de euro, ca sa nu mai vorbim ca apoi, ora de mars costa in jur de 500 de euro. Dan Lilion Gogoncea, fostul presedinte al CJ Galati care a modernizat nava Tudor Vladimiresc, sper de asemenea, ca delegatiile diplomatice si de afaceri se vor ingramadi sa viziteze Galatiul, numai ca n-a fost sa fie asa.

Nava cu zbaturi actionate de forta aburului "Tudor Vladimirescu" a fost construita intre 1850 si 1853, la Santierul Naval Ganzdanubius din Budapesta, la cererea companiei austriece DDSG, care facea comert in Tara Romaneasca si Moldova si avea nevoie de un remorcher foarte puternic, care sa strabata zona Cazanelor Dunarii. Pentru ca la vremea aceea nu se inventase inca elicea, nava a fost dotata cu un sistem de propulsie bazat pe mai multe pale din lemn, montate pe un ax pozitionat la mijlocul navei, sistem denumit ulterior sistem de propulsie cu zbaturi. In 1919, nava a fost primita de Romania in contul despagubirilor de razboi.

Rebotezata "Sarmisegetuza"

A fost rebotezata "Sarmisegetuza" si a devenit nava de pasageri.

In 2004, nava a fost reparata si reamenajata la standarde moderne de catre armatorul sau, Navrom Galati, cu largul concurs al presedintelui CJ de la vremea respectiva. A fost pastrat sistemul de propulsie cu zbaturi actionate de forta aburului, care are o putere de 600 CP.

O ora de mars cu "Tudor Vladimirescu" costa 500 de euro. Foto: tramclub.org

Din pacate, ora foarte scumpa de mars fa... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro