Secretele fregatei Marasesti, cea mai mare nava de razboi construita in Romania. Fostul comandant: "Ma intrebau de unde am cumparat-o"

Secretele fregatei Marasesti, cea mai mare nava de razboi construita in Romania. Fostul comandant:

18 ANI PE NAVA, INCA DE LA CONSTRUCTIE Comandorul Dumitru Preda, in varsta de 69 de ani, si-a petrecut 18 ani pe nava, mai intai ca secund, apoi in functia de comandant. Investitia era necesara pentru ca, la inceputul anilor '80, pontonul care era folosit de angajatii de la santierul naval cedase si mai multi oameni au murit. "SE RUPEAU PATURILE DIN LEGATURI" Pe durata exercitiului NATO, o furtuna a maturat apele Atlanticului timp de trei zile, dand mari batai de cap atat echipajului, cat mai ales celor de la comanda. Adica nu are un sistem activ de stabilizare, cum au fregatele de tip 22, care pe furtuna intra intr-un balans, iar la tonajul ei, este destul de periculos. "A venit impreuna cu tovarasa si cu alti membri din conducerea de partid si de stat cu salupa de protocol Lancea, pe care am comandat-o si eu. ECLIPSA DE SOARE, LA BORDUL MARASESTIULUI In timpul ultimei eclipse de soare care a fost vizibila din Romania, in august 1999, Marasestiul a imbarcat sute de militari si civili si a plecat spre Mangalia, acolo unde disparitia astrului era mai vizibila.

acum 76 luni (28 Oct 2017)

Fregata Marasesti a fost cea mai mare nava militara construita intr-un santier din Romania, de productie 100% romaneasca. Motoarele au fost produse la Resita, iar corpul navei - la Galati. Initial, cand a iesit pe poarta Santierului din Mangalia, in anul 1985, a fost catalogata ca fiind crucisator, desi nu avea caracteristicile necesare, si a purtat numele Muntenia, dat de cuplul Elena si Nicolae Ceausescu. Imediat dupa Revolutia din 1989, nava s-a numit Timisoara, in memoria victimelor din orasul de pe malul Begai.

Totusi, aceasta denumire a fost de scurta durata, de doar cateva luni. Ulterior, nava a fost botezata Marasesti, in cinstea inaintasei sale, distrugatorul Marasesti, cu care Romania a luptat in cel de-Al Doilea Razboi Mondial, alaturi de Marasti, Regele Ferdinand si Regina Maria. 18 ANI PE NAVA, INCA DE LA CONSTRUCTIE Comandorul Dumitru Preda, in varsta de 69 de ani, si-a petrecut 18 ani pe nava, mai intai ca secund, apoi in functia de comandant. Spune ca a luat-o de la zero, a vazut nava nascandu-se in fata sa. Nici cand monstrul de otel a fost gata de lansarea la apa, lucrurile nu au devenit mai usoare. Perioadele grele de la comanda navei se amesteca in amintirile lupului de mare cu fazele hazlii. Un exemplu: la un moment dat, nava, aflata in constructie, a trebuit mutata din santierul 2 Mai in cel de la Mangalia, pentru a fi armata. Numai ca podul care se afla intre cele doua santiere nu permitea trecerea navei si atunci i s-a demontat catargul. Eu, avand peste 1,90 metri inaltime, i-am spus comandantului de atunci, Vasile Manole: . Apoi, s-a montat catargul cu cele peste 1.000 de antene. Cand a fost definitivat, s-a demontat din nou si nava s-a tras la cheu", povesteste Dumitru Preda. O alta amintire hazlie se leaga de constructia podului din sudul litoralului, comandata de insusi Ceausescu. In timp ce se afla la Neptun, in vila de protocol, tovarasul a plecat la Mangalia intr-o vizita inopinata, sa vada daca este gata podul. Soldatul ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro