Secretele dansatoarei-spion Mata Hari
> Departe de o asemenea reconstituire a trecutului, ni se dovedeste ca lumea s-a globalizat cu mult inainte, iar Estul si Vestul s-au unit in numeroase ocazii, dincolo de ceea ce spunea Rudyard Kiplin: West is West and East is East. El insusi un personaj care ar merita o recenzie ampla (scriitor-calator, diplomat, critic literar si playboy), Gomez Carrillo simte nevoia de a scrie cartea pentru a inlatura acuzatia cum ca el ar fi dat-o pe presupusa spioana pe mana autoritatilor franceze si, indirect, ca ar fi dus-o in fata plutonului de executie. Era o poveste, o poveste din o mie si una de nopti, o poveste invaluita in albastru, aur si purpura, in care imaginile cele mai ciudate se leganau in ritmul muzicii exotice. Doua sunt limitele care ne vorbesc despre felul de a fi al spioanei-dansatoare: viata de zi cu zi si conduita in fata tribunalului de razboi care o va condamna la moarte prin impuscare. Filmul omonim din 1985 cu Sylvia Kristel si Christopher Cazenove incearca sa o exonereze: amanta prin vocatie care ajunge, dincolo de vointa ei, sa fie pionul serviciilor secrete franceze si germane, cand pe ea nu o intereseaza decat tandreturile ofitelor chipesi care ii ies in cale, indiferent de nationalitatea lor. Condamnata mereu la actiune de catre propria vocatie (cea de curtezana), cat si de imprejurarile exterioare, Margaretha Gertruida Zeele ramane o devoratoare/consumatoare de realitate.
>
Departe de o asemenea reconstituire a trecutului, ni se dovedeste ca lumea s-a globalizat cu mult inainte, iar Estul si Vestul s-au unit in numeroase ocazii, dincolo de ceea ce spunea Rudyard Kiplin: West is West and East is East.
La un secol distanta de izbucnirea Primei conflagratii mondiale, cand dinamica prezentului nu pare foarte diferita de ceea ce se intampla atunci, gasim numeroase puncte comune cu care sa toastam centenarul lui 1914. Una dintre acele povesti care astazi face deliciul literaturii beletristice de alcov, dar care atunci era parte a dramei politice, este biografia lui Mata Hari. Era cea mai mare fiica dintr-o familie de patru frati a vanzatorului Adam Zeele (1840-1910) si a primei sotii a acestuia: Antje van der Meulen. Dupa o perioada de prosperitate financiara care ii permite lui Zeele sa ofere familiei si, in speta, fiicei sale o copilarie indestulata si educatie, bancruta contribuie la esecul mariajului sau si la instrainarea rudelor. Urmatorul capitol din viata ei, intriga evenimentelor de mai tarziu, este mariajul cu ofiterul scotian Rudolf John MacLeod (1895-1907). Diferenta de varsta - 20 de ani - precum si esecurile in cariera ale lui MacLeod vor avea repercusiuni asupra tinerei sotii sub forma batailor, jignirilor si brutalizarilor. Acesta se va finaliza de-abia in 1906, cand Rudolf John l-a cerut la randul sau, iar tribunalul s-a conformat gratie statutului sau de ofiter.
Ruinele mariajului oricum nefericit se impletesc cu reinventarea, iar Margaretha Gertruide se apropie tot mai mult de lumea dansului de salon. 38] Incepand cu acel episod, lumea vorbeste despre Mata Hari (pasarea din zori/ ochiul din zori- traducere din malayana), numele unei dansatoare misterioase provenite din acel Orient indepartat pe care cultura de masa europeana o descopera. Etichetei i se adauga o poveste pe masura: aceea a unei preotese sau dansatoare mistice de la templul Borobudur din Indonezia. [pp.40-41]