Scandalul legilor justitiei din Polonia: ce propun autoritatile si reactia Europei. "Romania ce va face?"

Scandalul legilor justitiei din Polonia: ce propun autoritatile si reactia Europei.

> - Reforma Curtii Supreme: prevederea cea mai contestata este cea de pensionare imediata a membrilor actuali ai acestui organism si inlocuirea lor de catre o comisie formata din judecatori desemnati de Parlament. - Procurorul General: conform explicatiei date de Presedintele Duda in momentul in care a refuzat sa aprobe legea in cauza, acestuia i-ar reveni puteri cu mult prea mari dat fiind ca acesta functie este detinuta, prin cumul, de catre Ministrul Justitiei - prin prevederile celei de-a treia legi se confera Ministrului Justitiei dreptul de a numi si de a demite magistratii care conduc tribunalele, inclusiv la nivelul Curtilor de Apel, fara a fi obligat sa aiba vreo consultare cu organismele reprezentative (adunarile generale) ale judecatorilor sau cu Consiliul Superior al Magistraturii. Acest argument al excesului de putere care pare sa trimita in termeni mai clari juridici la o reclamatie privind incompetenta, este cel care ar fi fost la baza unei eventuale forme de recurs juridic in fata Curtii Europene de Justitie, amenintare formulata de Jaroslaw Kaczynski, presedintele partidului PiS, adesea prezentat drept conducatorul de facto al tarii, chiar inainte de de aparitia primului aviz al Comisiei Europene din mai 2016."

acum 16 luni (23 Nov 2017)

>

- Reforma Curtii Supreme: prevederea cea mai contestata este cea de pensionare imediata a membrilor actuali ai acestui organism si inlocuirea lor de catre o comisie formata din judecatori desemnati de Parlament.

- Procurorul General: conform explicatiei date de Presedintele Duda in momentul in care a refuzat sa aprobe legea in cauza, acestuia i-ar reveni puteri cu mult prea mari dat fiind ca acesta functie este detinuta, prin cumul, de catre Ministrul Justitiei

- prin prevederile celei de-a treia legi se confera Ministrului Justitiei dreptul de a numi si de a demite magistratii care conduc tribunalele, inclusiv la nivelul Curtilor de Apel, fara a fi obligat sa aiba vreo consultare cu organismele reprezentative (adunarile generale) ale judecatorilor sau cu Consiliul Superior al Magistraturii.

- Tribunalul Constitutional (obiectii formulate de Comisia de la Venetia pe 14 octombrie). Este adevarat ca, sub presiunea UE, a fost modificat sistemul de luare a deciziilor, de la majoritate de doua treimi la majoritate simpla, iar noua forma a legii nu mai permite executivului sa demareze proceduri disciplinare impotriva vreunuia dintre judecatori. Dar foarte contestata este clauza care permite amanarea cu sase luni a oricarei decizii a Tribunalului Constitutional pe baza unei simple cereri formulate de minimum patru dintre judecatori sau cea care confera Procurorului General dreptul de a impiedica o audiere doar prin simpla sa absenta. Comisia de la Venetia critica si puterea data Presedintelui Republicii de a alege candidatii pentru presedintia acestui tribunal sau anuntul facut "fara nici o baza legala" de catre echipa Primului Ministru ca acesta va putea avea dreptul sa nu dea publicitatii deciziile luate de Tribunal. "La modul individual sau cumulativ, aceste probleme arata ca, in loc sa deblocheze situatia precara a Tribunalului Constitutional, parlamentul si guvernul continua sa-i infrunte puterea sa de arbitru suprem, tocm... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro