Romania, Iohannis si proiectul de tara. Patru intrebari importante la care liderii politici trebuie sa raspunda

Romania, Iohannis si proiectul de tara. Patru intrebari importante la care liderii politici trebuie sa raspunda

> De elaborarea proiectului de tara, menit sa ofere controlul agendei publice pentru cand va fi momentul si sa restarteze un Presedinte in mare suferinta strategica si pierzand accelerat sustinere, se va ocupa, la Cotroceni, un grup de lucru. Nu avem o detaliere a modului in care se va desfasura acest proces, in mod cert legat de centenarul Marii Uniri, de Presedintia UE asigurata de Romania si, bineinteles, de alegerile din 2019. Intr-o democratie reprezentativa in criza (e suficient sa ne uitam la participarea electorala si la increderea in institutiile politice esentiale), optiunea decidentilor, mai mult sau mai putin explicita, este cea pentru o intelegere intre elitele politice, la care se vor adauga, pentru diversitate si un plus de credibilitate, cele academice (Academia Romana), financiar-bancare (BNR) si economice (prin implicarea mediului de afaceri). De cat de inventiv este acest proces, de cat de multi oameni participa, de cum reusesti sa ii consulti/starnesti pe romani depinde succesul initiativei, care este chiar mai ampla decat cea a revizuirii Constitutiei. Ne temem ca, dupa ce se va pune cruce si optiunii tehnocrate, cu politicienii vazuti complotand intelegeri obscure pentru conservarea propriei puteri (deci opunandu-se schimbarii atat de dorite), o sa trecem la nivelul urmator: articulari periculoase la marginea sistemului politic, cu abordari necenzurate si aparent coerente, cu iesiri in strada care nu ne vor mai umple de emotie, ci de teama.

acum 53 luni (8 Jul 2016)

>

De elaborarea proiectului de tara, menit sa ofere controlul agendei publice pentru cand va fi momentul si sa restarteze un Presedinte in mare suferinta strategica si pierzand accelerat sustinere, se va ocupa, la Cotroceni, un grup de lucru.

A doua zi, marti, a fost lansat, intr-un cadru similar, documentul strategic "Romania competitiva", despre care am aflat ca respecta logica proiectului de tara, urmand sa reprezinte dimensiunea sa economica. Nu avem o detaliere a modului in care se va desfasura acest proces, in mod cert legat de centenarul Marii Uniri, de Presedintia UE asigurata de Romania si, bineinteles, de alegerile din 2019. Ca sa fim carcotasi (iar perioada post-alegeri parlamentare va fi testul), speram, de dragul sonoritatii conceptului, sa nu intre in adormire precum alt proiect national lansat de Presedinte in acest an - Romania educata. Klaus Iohannis vorbeste despre "consens politic" si despre un proiect "care va ghida mersul Romaniei pentru viitorul mediu si lung in Uniunea Europeana, [...] care este locul Romaniei, rolul Romaniei si nivelul de ambitie al Romaniei in Uniunea Europeana". Documentul elaborat sub coordonarea vicepremierul Borc isi propune sa defineasca "o viziune care sa furnizeze consensul societal asupra principalelor domenii si masuri de actiune menite sa aseze Romania pe calea dezvoltarii sustenabile, ceea ce s-ar traduce, in limbaj economic, prin convergenta nivelului PIB/locuitor cu nivelul din tarile europene dezvoltate".

Ce frapeaza atat la reuniunea de la Cotroceni (privind la lista celor prezenti), cat si la documentul lansat de Guvern este abordarea top-down. In plus, aducand aminte de comunicarea in doi pasi, documentul Guvernului leaga implementarea fara rezerve din partea factorului politic a proiectului economic de popularitatea masurilor (o limita fireasca a tehnocratiei si o abordare realista, veti spune).

Intr-o democratie reprezentativa in criza (e suficient sa ne uitam la... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro