Regizorul Gavriil Pinte: "Ma las contaminat de multe framantari ale scriitorilor"

Regizorul Gavriil Pinte:

El a scris asta inainte de dadaisti, inainte de suprarealisti, inainte de marile momente de avangarda, scandaloasele momente de avangarda si ultra-propagate. Eu cred ca proiectele astea ale mele care sunt biografii poetice dupa opera lui Cioran, a lui Cristian Popescu, a lui Constantin Abaluta, un poet roman exceptional, ignorat cu cordialitate de lumea noastra, si acum, Urmuz, sper ca au si harul de a apropia publicul de intelegerea acelui scriitor. S-a intamplat ca in perioada de la Satu Mare sa nu am experiente destul de ferme si de importante ca actor, care sa-mi dea satisfactie, si neintamplandu-mi-se nimic important, am incercat sa provoc eu ceva care sa fie important pentru mine. De multe ori, la spectacole mai elaborate lucrez la montaj intr-o echipa cu cu regizorul tehnic, care e un fel de inginer de sunet, si cu regizorul muzical, si avem nedumeriri daca distanta dintre o replica si un sunet sau dintr-o replica si alta e justa sau nu. Faptul ca avem acuratete ne responsabilizeaza foarte mult pentru ca, pe de o parte, stim ca nu suntem vesnici si avem un timp limitat, si pe de alta parte, stim ca omul care asculta nu vrea sa-si piarda vremea. Pe de alta parte, cred ca se datoreaza aceasta nevoie de rigoare faptului ca traiesc intr-o lume dezordonata, haotica, guraliva si galagioasa, si in aceasta lume am nevoie de liniste, de rigoare, de rigoare muzicala, ca o forma de rezistenta la ceea ce e in jurul meu, in jurul nostru. (Interviu realizat de Andrei Vornicu) Numele: Gavriil Pinte Data si locul nasterii: 8 noiembrie 1961 / Negreia - Maramures Studii Regizor de teatru, actor, asistent universitar si premiat al Galei Premiilor UNITER pentru "Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic", Gavriil Pinte spune ca se bucura de recunoasterea pe care i-o ofera teatrul radiofonic. 1985 Universitatea de Arta Teatrala, Targu Mures - specializarea ACTORIE 1996 Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica, Bucuresti - specializarea REGIE DE TEATRU 1997 Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica, Bucuresti - MASTERAT in Teoria si estetica spectacolului 1999 - pana in prezent REGIZOR ARTISTIC, Societatea Romana de Radiodifuziune, Redactia Teatru 1991-1998 Asistent universitar, Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti, Catedra de Arta actorului 1988-1991 Asistent universitar, Universitatea de Arta Teatrala Tg.

acum 46 luni (5 Apr 2018)

Interviu realizat de Andrei Vornicu

Premiera spectacolului a avut loc la inceputul lunii februarie in cadrul Companiei "Liviu Rebreanu" a Teatrului National Targu-Mures. Indrazneata punere in scena a unui scenariu realizat de Gavriil Pinte si bazat pe texte, ciorne si date biografice al unuia dintre cei mai enigmatici si originali scriitori romani ai tuturor timpurilor reprezinta o provocare atat la adresa publicului, cat si la adresa regizorului. Omul de teatru e respectuos, afabil si atent si inspira un calm care parca inceteste curgerea timpului. Reascultand comparatia intre cele doua extreme ale lui Urmuz, asa cum le-a descris Gavriil Pinte, mi-am dat seama ca i se aplica si lui: in viata cotidiana, sociala, e o persoana civilizata si usor timida, iar pe plan creator, rupe sabloane si cocheteaza cu insolitul. Spectacolul, care continua seria din care au mai facut parte "Episodul Lear" si "Episodul Hamlet", va avea premiera in 27 aprilie, in cadrul Festivalului Shakespeare de la Craiova.

"Adevarul": Urmuz a aparut ca o explozie in cultura romanesca si are un efect care inca se resimte.

Gavriil Pinte: Mi se pare, asa cum au zis si multi altii, ca e un precursor important, un cap de serie. In cultura europeana, o astfel de literatura, o astfel de avangarda nu o aveau decat englezii, prin Lewis Carroll, nemtii, prin Christian Morgenstern, si foarte putini altii. El a scris asta inainte de dadaisti, inainte de suprarealisti, inainte de marile momente de avangarda, scandaloasele momente de avangarda si ultra-propagate. Dar inainte de Primul Razboi Mondial, si asta se spune si in spectacol, actorul si prietenul George Ciprian, autorul pieselor "Omul cu martoaga" si "Capul de ratoi", facea publice textele lui prin cafenelele din Bucuresti. Foarte frumos si benefic pentru cultura europeana a fost faptul ca Ionescu il traduce pe Urmuz si il face cunoscut lumii occidentale. Mie mi se pare extrao... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro