Regata tragica de la Marea Neagra. Misterul disparitiei, acum 50 de ani, a echipajului Gressianu - Ciocoiu, la o competitie oficiala de vele

Regata tragica de la Marea Neagra. Misterul disparitiei, acum 50 de ani, a echipajului Gressianu - Ciocoiu, la o competitie oficiala de vele

In dupa-amiaza zilei de 27 mai 1966 se dadea, la Constanta, startul pentru Regata Cupa Marii Negre, competitiei patronata de Marina Militara. Instanta a fost convinsa de un document ultrasecret, eliberat la cererea Tribunalului de catre Centrul de Studii si Pastrare a Arhivelor Militare Istorice, de la Pitesti, ce fusese extras din fondurile de arhiva ale Comandamentului Marinei Militare si Brigazii 4 Graniceri, din anul 1966. Cele doua vapoare s-au scufundat langa digul de nord al Portului Constanta Salvare miraculoasa a unei corabii naufragiate in Marea Neagra in anul 1900: cine i-a scos din apa pe cei noua membri ai echipajului Povestile marinarilor din flota de pescuit oceanic: "Am mancat atata peste, ca nu stiu cum de nu mi-au crescut solzi" O calatorie in jurul lumii cu "Bucuresti".

acum 53 luni (27 May 2016)

In dupa-amiaza zilei de 27 mai 1966 se dadea, la Constanta, startul pentru Regata Cupa Marii Negre, competitiei patronata de Marina Militara. Printre acestea, si velierul manevrat de echipajul format din Mircea Gressianu (mus) si Dan Ciocoiu (skipper). Dar precum ceilalti competitori, Gressianu era la varsta de 23 ani un navigator redutabil, fiind component al lotului national al Romaniei la Clasa Flying Dutchman (FD) si legitimat la sectia de yachting a Clubului Sportiv Progresul-Bucuresti. Ciocoiu facea parte, de asemenea, din lotul national la Clasa FD.

Ambarcatiunile au luat startul din zona Portului Tomis, travers de Constanta, plecand catre larg, la peste 6 mile maritime distanta, si urmand sa mearga paralel cu tarmul. Dupa cateva ore, primele barci au inceput sa ajunga la linia de finish.

Cautarile au inceput a doua zi, in zorii zilei de 28 mai 1966. El a reusit sa gaseasca singurul semn de la echipaj: barca plutind in deriva, travers de Capul Midia. Dupa doua zile de cautari, operatiunile au fost intrerupte de autoritatile comuniste.

Misterul disparitiei de la bordul navei nu a fost elucidat niciodata. S-a mai spus ca navigatorii ar fi fugit la turci, luati de o alta ambarcatiune mai puternica.

Familia i-a cautat indelung, inclusiv in strainatate, sperand ca va primi un semn de viata de la cei pe care ii sperau evadati.

In 23 septembrie 2015, fratele mai mic lui Mircea Gressianu, Emilian Gressianu, care participase si el la acea regata, a obtinut de la Tribunalul Constanta declararea definitiva a mortii lui Mircea Gressianu. Decisiva a fost marturia unui veteran de razboi nonagenar, contraamiralul in retragere Petre Zamfir, care fusese presedintele Comitetului de cursa al regatei. Instanta a fost convinsa de un document ultrasecret, eliberat la cererea Tribunalului de catre Centrul de Studii si Pastrare a Arhivelor Militare Istorice, de la... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro