Propaganda anti-NATO din presa controlata de Kremlin, combatuta prin fapte. Miturile despre NATO in Republica Moldova
> Text scris de *Nicolae Tibrigan Potrivit purtatoarei de cuvant a Aliantei, Oana Lungescu, rolul de principale surse ale narativelor anti-NATO fusese preluat de agentiile de stiri controlate de guvernul rus, cum ar fi Sputnik, RT, Life.ru si altele. In baza "Actului fondator al relatiilor, cooperarii si securitatii recisproce intre NATO si Rusia" semnat in 1997 la Paris si reconfirmat in cadrul summiturilor de la Roma (2002) si Lisabona (2010), actiunile Aliantei se ghidau dupa declaratia statelor membre NATO: "in contextul actual si previzibil de securitate, Alianta isi va indeplini misiunea de aparare colectiva si celelalte misiuni prin asigurarea interoperabilitatii si integrarii mai mult decat prin folosirea permanenta a fortelor de lupta suplimentare". Mit #3: NATO a declansat Euromaidanul din Kiev Fapt #3: Protestele pro-europene din Ucraina numite si Euromaidan au inceput in noaptea de 21 noiembrie 2013 cand cetatenii ucraineni au inceput sa protesteze spontan in Kiev in raspuns la decizia guvernului ucrainean si a administratiei Ianukovici de a suspenda procesul de pregatire pentru semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeana si Acordului de Liber Schimb cu aceasta. Mai mult, intentia de a pastra dialogul constructiv cu Rusia a fost reiterat in cadrul Declaratiei comune a summitului NATO de la Varsovia: "Ramanem deschisi unui dialog periodic, concentrat si substantial cu o Rusie dispusa sa se angajeze in Consiliul NATO-Rusia pe baza de reciprocitate, pentru evitarea neintelegerilor, erorile de calcul si escaladarile involuntare si pentru a spori transparenta si previzibilitatea. Astfel de parteneriate permit dezvoltarea militara practica in conformitate cu interesele si posibilitatile diferite ale tarilor participante, programul concentrandu-se exclusiv asupra problemelor si dificultatilor intampinate de statele partenere: planuri civile de urgenta (incluzand starea de pregatire pentru catastrofe), transparenta actelor decizionale, reforma fortelor armate precum si masuri de combatere a terorismului si radicalismului islamic. Am explicat Rusiei de mai multe ori ca sistemul BMD nu este eficient impotriva sistemului strategic al Rusiei de descurajare nucleara si ca nu exista nicio intentie de restructurare a acestui sistem pentru a avea in viitor o astfel de capacitate" - afirmatii reiterate si cu alte ocazii de difersi oficialu inalti ai NATO. "Obiectivul acestei capacitati este acela de a furniza o acoperire deplina si protectie pentru toate populatiile, teritoriul si fortele europene ale NATO impotriva amenintarilor in crestere generate de proliferarea rachetelor balistice, avand la baza principiile indivizibilitatii securitatii aliatilor si solidaritatii NATO, distribuirii echitabile a riscurilor si sarcinilor, precum si provocarii rezonabile, luand in considerare nivelul amenintarii, disponibilitatea si fezabilitatea tehnica potrivit celor mai recente evaluari comune ale amenintarii, agreate de Alianta. In ciuda actiunilor si politicilor destabilizatoare ale Federatiei Ruse in statele din Europa de Est: anexarea ilegala a Crimeii, incalcarea suveranitatii statelor, destabilizarea deliberata din regiunile estice ale Ucrainei - Donetk si Luhansk, exercitii si comasari masive de trupe care contravin spiritului Documentului de la Viena, incercarea aplicarii unor tactici specifice razboiului hibrid in apropierea de frontiera NATO, in regiunile Marii Baltice, Marii Negre si ale Mediteranei de Est, retorica militarista pe tema armamentului nuclear, incalcarile repetate ale spatiului aerian al Aliantei samd; Pe langa zonele de potential conflict si instabilitate identificate in proximitatea flancurilor de est si sud ale NATO, omenirea se confrunta cu intensificarea atacurilor teroriste, raspandirea armelor de distrugere in masa (ADM), amenintari cibernetice, atacuri asupra facilitatilor de aprovizionare a energiei, precum si provocari de mediu cu implicatii in domeniul securitatii, cum ar fi, de exemplu, fenomenul incalzirii globale. Operatiunile "agresive" ale NATO Mit #14: Conflictul din Ucraina este folosit de NATO pentru a-si justifica propria existenta si a se apropia cat mai mult de granitele Federatiei Ruse Fapt #14: In primul rand, criza din Ucraina (ianuarie 2014 - prezent) a fost declansata de Federatia Rusa, in ciuda angajamentului declarat pentru acordurile de la Minsk, persistand in destabilizarea deliberata a Ucrainei de est, cu incalcarea dreptului international. Evenimentele din Ucraina din primavara anului 2014, ce au condus la declansarea unei crize in imediata apropiere de frontiera NATO, i-au convins pe liderii euro-atlantici ca e nevoie de noi initiative de interoperabilitate cu partenerii, lansand la Summitul din Tara Galilor platforma de interoperabilitate - format cheie pentru lucrul cu partenerii pe o gama larga de aspecte legate de interoperabilitate si pregatirea pentru gestionarea pe viitor a crizelor, ceea ce nu contravine in niciun fel relatiilor stabilite de statele ex-sovietice in cadrul CSI. In "Actul fondator al relatiilor, coperarii si securitatii reciproce intre NATO si Rusia" semnat in 1997 la Paris si reafirmat in cadrul summiturilor NATO-Rusia de la Roma (2002) si Lisabona (2010), se stipuleaza clar ca: "in actualul mediu de securitate si in cel din viitorul apropiat, Alianta va continua sa-si indeplineasca misiunea de aparare colectiva, precum si alte misiuni, mai degraba prin asigurarea interoperabilitatii, integrarii si capabilitatii de consolidare, decat prin stationarea permanenta a unor forte combatante semnificative". Angajamentele Aliantei vizavi de Ucraina au fost confirmate si de Declaratia comuna a statelor NATO la Summitul de la Varsovia (iulie 2016): "NATO va continua sa ofere consiliere strategica si sustinere practica pentru reforma sectorului ucrainean de securitate si aparare, inclusiv asa cum este stabilit in pachetul de asistenta completa, pe care il aprobam impreuna cu presedintele Poroshenko in cadrul intalnirii de astazi a Comisiei NATO-Ucraina". NATO si Republica Moldova coopereaza activ in domeniul reformelor democratice, institutionale si de aparare, si au pus bazele unei cooperari practice in multe alte domenii: cooperarea si reforma in domeniul pacii si securitatii, planificarea situatiilor de urgenta si gestionarea consecintelor dezastrelor natural, cooperarea in domeniul stiintei si mediului, distrugerea minelor antipersonal si a surplusului de munitie, informarea publica si comunicare strategica. Oficiul de legatura NATO are obiectivele de a intensifica dialogul pe marginea reformelor demarate, de a sprijini transformarea guvernarii democratice a sectorului de aparare si de securitate, de a asigura supravegherea parlamentara si executiva;
> Text scris de *Nicolae Tibrigan Potrivit purtatoarei de cuvant a Aliantei, Oana Lungescu, rolul de principale surse ale narativelor anti-NATO fusese preluat de agentiile de stiri controlate de guvernul rus, cum ar fi Sputnik, RT, Life.ru si altele. De altfel, specialistii NATO au realizat un "catalog online" cu 32 de mituri anti-NATO extrase din campaniile de dezinformare ale Moscovei derulate in ultimii doi ani, fiind combatute prin argumente, date factuale, inregistrari video/audio, comunicate de presa, revista presei etc. Daca pana nu demult autoritatile ruse negau vehement ca intentioneaza sa se implice in treburile interne ale altor state, in timp ce presa controlata de statul rus contrazicea orice referire la faptul ca ar actiona ca instrument de propaganda a Kremlinului, la sfarsitul lunii februarie Ministrul rus al Apararii, Serghei Soigu, recunoaste intr-un discurs catre deputatii rusi ca va dezvolta unitatile specializate in razboiul informatic, unde "propaganda trebuie sa fie inteligenta, abila si eficienta". Astfel, presa este considerata de multa vreme de strategii rusi drept o arma a razboiului hibrid, utilizat extensiv, pe plan extern, numai ca pana acum nimeni nu recunoscuse acest fapt oficial si formal. Valurile de extindere ale NATO au fost identificate ca amenintari principale la adresa securitatii Federatiei Ruse (mentionata si in documente anterioare de la data adoptarii primului Concept de securitate nationala - 2000). Obiectivul de baza neasumat oficial de presa angrenata in masinaria de propaganda a Federatiei Ruse consta in discreditarea SUA si NATO la nivelul opiniei publice din cele 28 de state aliate. Asa se explica si de ce "politologul de serviciu" al PSRM, Bogdan Tirdea, a acordat o editie intreaga din emisiunea "?? ????", difuzata la NTV Moldova, subiectului deschiderii Oficiului de legatura NATO in Chisinau (de fapt, o pastila editoriala format TV). Comparativ cu situatia din Romania, unde razboiul informational rus are drept tinte... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro