Presedintia cere Guvernului sa cumpere un nou "Air Force Unu". Cat au costat pana acum zborurile lui Iohannis

Presedintia cere Guvernului sa cumpere un nou

Compania aeriana de stat nu este insa castigatorul automat al contractelor, Presedintia avand libertatea de a le incredinta fara licitatie "in functie de criteriile privind capacitatea de transport (numarul de pasageri prevazuti in delegatie) si asigurarea masurilor de siguranta si securitate aeronautica a zborului", dar si de pret. Ce o despartea, in realitate, de un avion oarecare de linie erau un sistem securizat de comunicatii prin satelit, un congelator de 60 de litri pentru a tine fructe la rece si un "apartament" de 20 de metri patrati care strangea laolalta un dormitor in care incapea doar patul si o oglinda, o toaleta si un birou cu patru fotolii si o lampa. Pe hartie, avioanele aveau radare meteorologice performante si sisteme anti-racheta pentru a respinge potentialele atacuri in zbor si a indica pilotului traiectoria corecta pentru iesirea din zona periculoasa, compartimente de calatorie separate pentru demnitar, consilieri si ofiterii de protectie, un dormitor de dimensiuni reduse cu sala de baie, "un birou" de lucru pentru presedinte sau premier, o magazie de alimente, un punct de prim ajutor si scara proiprie.

acum 51 luni (10 May 2015)

Sicanele dintre premierul Victor Ponta si fostul presedinte Traian Basescu, dar si lipsa banilor au facut ca Guvernul sa abandoneze, de doua ori in ultimii ani, planul de a cumpara un alt avion prezidential. Recent, Administratia Prezidentiala i-a trimis insa lui Victor Ponta un memorandum pentru a redeschide discutia in conditiile in care a cheltuit deja, in primele trei luni ale anului, o treime din bugetul pentru deplasari externe aprobat pentru 2015, inchiriind avioane de la TAROM sau de la companii private.

Potrivit unor surse oficiale, pe termen lung, este luata in calcul cumpararea a doua avioane, unul de dimensiuni medii si altul mai mic, de rezerva si care sa poata fi folosit si la antrenamente. Banii cheltuiti la Cotroceni in trei luni: 270.000 de euro

In lipsa unei aeronave pe care demnitarii sa o aiba la scara, asa cum se intampla si in Romania pana in 2012, presedintele si premierul au ramas cu trei optiuni pentru a ajunge la intalnirile pe care le aveau in strainatate: avioane private, aeronave inchiriate de la TAROM sau curse de linie alaturi de alti pasageri, dupa buget. Contractul Presedintiei cu TAROM, prin care lui Traian Basescu i se rezervase o aeronava Airbus 310 care, nemaifiind folosita de companie, a fost echipata cu sistem de comunicatii speciale si botezata "VIP", a fost si el reziliat in 2013, in urma unei dispute publice la acea vreme intre presedinte si ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Dupa primele trei luni ale anului, noua Administratie a tras linie, insumand, asa cum arata intr-un raspuns trimis ziarului "Adevarul", 1.495.000 de lei (330.000 de euro) cheltuiti pentru cele 7 deplasari externe ale lui Klaus Iohannis, din care 1.197.000 (aproape 270.000 de euro) au fost cheltuieli pentru transportul aerian al delegatiilor. In cele trei luni, presedintele a fost la Berlin, la Paris, la Varsovia, la Kiev, la Chisinau si de doua ori la Bruxelles, un dru... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro