Povestea Castrului Roman Arutela, prin fata caruia trecea Autostrada Antichitatii - Calea lui Traian sau Drumul Oltului

Povestea Castrului Roman Arutela, prin fata caruia trecea Autostrada Antichitatii - Calea lui Traian sau Drumul Oltului

Dumitru Tudor, Foto: Adevarul Desi unii sustin ca a ramas intacta latura de est, lunga de 60 de metri, ce se vede acum reprezinta de fapt o reconstituire facuta de un inginer dupa planul initial. Aceasta avea o deschidere de 2,70 m, iar pavajul format din blocuri mari de piatra sunt de fapt la 2 metri adancime fata de vechiul nivel de calcare. Pe langa monedele de pe vremea lui Traian - Severus Alexander, sapaturile arheologice au scos la suprafata: lanci, sulite, sageti aplice din bronz, piese de harnasament tot din bronz, fibule, o serie de fragmente de sticla, cuie si piroane etc.

acum 76 luni (25 Mar 2018)

Pe celebra Autostrada a Antichitatii - Calea lui Traian sau Drumul Oltului - intre Calimanesti - Caciulata si Turnu, in Poiana Bivolari, careia i-a purtat numele la inceput, se zaresc zidurile unei vechi constructii ce dateaza de pe vremea Imparatului Hadrian. Oricine traverseaza Valea Oltului, fie pe DN 7, fie pe soseaua de centura a orasului - statiune, poate vedea Castrul Arutela pe malul stang al raului, protejat de barajul de la Turnu. Mii de ani acoperit de apele Oltului, a fost descoperit intamplator cu mai bine de un secol in urma, cand s-au facut primele sapaturi pentru o alta comoara a zonei - izvoarele minerale. Asa aveau sa se descopere o serie de monede de pe vremea lui Hadrian, Caracalla, Septimiu Sever si Iulia Domna, precum si multe alte obiecte metalice. Savantul Grigore Tocilescu a fost primul care s-a ocupat de sapaturile arheologice, dar fata de celelalte descoperiri ale sale, precum Monumentul de la Adamclisi, aici a facut doar o cercetare partiala. Abia in 1967, santierul arheologic de la intrarea in defileul Oltului avea sa fie redeschis, de catre Muzeul Militar Central, sub conducerea prof. Dar rapoartele lui Tocilescu nu mai coincideau cu realitatea de pe teren. In mare parte, castrul construit sub forma unui patrat, cu colturile in punctele cardinale, a fost acoperit, pe latura de vest, de terasamentul soselei de centura si al caii ferate Ramnicu Valcea - Podu Olt, care il traverseaza in latime. Dumitru Tudor, Foto: Adevarul Desi unii sustin ca a ramas intacta latura de est, lunga de 60 de metri, ce se vede acum reprezinta de fapt o reconstituire facuta de un inginer dupa planul initial. Constantin Panco, care s-a folosit de documentatia arheologilor de la Muzeul Central si proiectarea arhitectului dr. De altfel, castrul a fost construit strategic pentru a asigura circulatia pe cele doua drumuri, de a apara gura sudica a Defileului Oltului, formata de "Masa lui Traian", o stanca ce patrundea in apele raului. La est, pe un pisc aflat la 300 ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro