Povestea caii ferate care leaga Timisoara de Szeged. Primele locomotive au fost aduse cu ambarcatiuni pe Bega

Povestea caii ferate care leaga Timisoara de Szeged. Primele locomotive au fost aduse cu ambarcatiuni pe Bega

Pentru construirea numeroaselor poduri si podete de pe traseu a fost folosit cimentul obtinut in urma arderii pietrei de calcar extrase la Oravita, precum si circa 7,5 milioane de caramizi produse in sapte caramidarii amplasate de-a lungul traseului", mai scrie Rusnac. Conform "Mersului trenurilor" din 6 mai 1861 al retelei de sud-est a St.E.G., intre Viena si Bazias circula de doua ori pe saptamana o pereche de trenuri accelerate, care parcurgeau intreaga distanta de 86 de mile austriece in 28 de ore si 18 minute.

acum 49 luni (28 Aug 2015)

Linia de cale ferata Szeged-Timisoara-Bazias a fost data in folosinta in anii 1857-1858. La 15 noiembrie 1857 erau inaugurati cei 113,9 km ai tronsonului Szeged-Jimbolia-Timisoara (dintre acestia, numai 39 km se afla in Romania de astazi). "Ele se numeau Komarom, Austria, Hont si Pesth, fiind construite in anii 1845-1846 la fabrica belgiana John Cockerill din Seraing dupa model american", scriu Serban Lacriteanu si Ilie Popescu, in "Istoricul tractiunii feroviare din Romania" Istoricul Mircea Rusnac, scrie pe blogul sau istoriabanatului.wordpress.com ca in luna iulie 1858 depoul Timisoara a primit locomotivele Wartberg si Lugos pentru tractiunea trenurilor de calatori.

"Acoperis pentru a proteja pe mecanic nu avea" In acelasi timp se lucra si la celalalt tronson, de 94 km, dintre Timisoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moravita-Varset-Iasenova, unde se facea legatura cu linia Oravita-Bazias.

"Lucrarile au fost conduse de inginerul Ludwig Meyer si au inceput la 10 decembrie 1856 la Varset si la 27 decembrie 1856 la Iasenova si Sag. Pentru construirea numeroaselor poduri si podete de pe traseu a fost folosit cimentul obtinut in urma arderii pietrei de calcar extrase la Oravita, precum si circa 7,5 milioane de caramizi produse in sapte caramidarii amplasate de-a lungul traseului", mai scrie Rusnac.

Primul tren de calatori pe relatia Timisoara-Iasenova-Bazias a circulat la 20 iulie 1858, tractat de locomotiva nr. 111 Wartberg si avand 11 vagoane de calatori si unul de bagaje. Punctul terminus al caii ferate, Baziasul, reprezenta totodata inceputul unei calatorii fluviale si apoi maritime de mare interes pentru oamenii insetati de nou ai secolului al XIX-lea. Conform "Mersului trenurilor" din 6 mai 1861 al retelei de sud-est a St.E.G., intre Viena si Bazias circula de doua ori pe saptamana o pereche de trenuri accelerate, care parcurgeau intreaga distanta de 86 de mile austriece in 28 de ore si 18 minute. Trenurile de la Viena soseau la Bazias in zilele de mart... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro