Povestea baronului maghiar iubit de romani. Cum i-a aparat Iuliu Maniu statuia nobilului care a eliberat iobagii romani fara a fi obligat de lege

Grupul statuar, cunoscut azi in primul rand ca si loc de desfasurare a ceremoniilor comunitatii maghiare, a fost conceput si realizat de sculptorul slovac de origine maghiara Fadrusz Janos, cel care este si autorul grupului statuar Matei Corvin din Cluj Napoca. Cine este taranul care isi exprima recunostinta fata de nobilul eliberator Potrivit scriitorului salajean Gyorgy Gyorfi-Deak, taranul din grupul statuar a fost identificat de cronicarii vremii in persoana unui batran de 80 de ani dintr-un sat de langa Jibou.

acum 64 luni (31 Jul 2015)

Grupul statuar, cunoscut azi in primul rand ca si loc de desfasurare a ceremoniilor comunitatii maghiare, a fost conceput si realizat de sculptorul slovac de origine maghiara Fadrusz Janos, cel care este si autorul grupului statuar Matei Corvin din Cluj Napoca.

Lucrarea, turnata la atelierele Beschorner din Ujpesti si dezvelita la 18 septembrie 1902, reprezinta o scena a revolutiei de la 1848, in care un taran isi exprima recunostinta fata de baronului Wesselenyi, pentru abolirea iobagiei. Baronul, care isi avea resedinta la Jibou, a fost considerat un nobil cu vederi iluministe si un lider al Revolutiei maghiare din 1848, luptand pentru dezrobirea iobagilor din Transilvania, aflata la acea vreme sub stapanire austro-ungara.

Profesorul Laszlo Laszlo explica, in revista de cultura Caiete Silvane, ca zbuciumul din preajma grupului statuar a inceput relativ la scurt timp dupa unirea Transilvaniei cu Romania, de la 1 Decembrie 1918, cand unii romani din Zalau, eliberati de stapanirea austro-ungara, s-au simtit deranjati de prezenta in plin centrul orasului a unui simbol al fostei stapaniri.

In 1935, intr-o noapte de aprilie, cele doua "personaje" ale grupului statuar au fost demontate de pe soclul si depozitate intr-o anexa a tribunalului.

Laszlo Laszlo spune ca grupul statuar nu a avut o prea lunga perioada luminoasa, pentru ca dupa venirea la putere a comunistilor, in 1947, "in centrul unui oras pornit pe drumul constructiei socialismului, statuia unui magnat maghiar nu "arata" bine si din acest motiv a fost acoperit cu scanduri si "obiectivul" astfel mascat, a fost folosit drept afisier, ca de afise, de propaganda era mare nevoie".

Cine este taranul care isi exprima recunostinta fata de nobilul eliberator

Potrivit scriitorului salajean Gyorgy Gyorfi-Deak, taranul din grupul statuar a fost identificat de cronicarii vremii in persoana u... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro