Portret. Inginerul care l-a sfidat pe prim-ministrul comunist Constantin Dascalescu. Constantin Stroe, omul a carui viata s-a confundat cu Dacia si a creat Lastunul

Cu exceptia catorva ani cand a fost mazilit la Craiova, la fabrica ce producea Oltcit, la Slatina, la Scornicesti si apoi la Timisoara, unde a creat asa-zisa masina Lastun, cariera lui Constantin Stroe s-a confundat cu cea a Uzinei Dacia de la Colibasi (acum Mioveni). Pentru Constantin Stroe, lucrurile au mers struna pana in noiembrie 1987, cand, la doua saptamani de la revolta muncitorilor de la Brasov, Constantin Stroe a fost dat afara de la Dacia.

acum 36 luni (19 Dec 2016)

Cu exceptia catorva ani cand a fost mazilit la Craiova, la fabrica ce producea Oltcit, la Slatina, la Scornicesti si apoi la Timisoara, unde a creat asa-zisa masina Lastun, cariera lui Constantin Stroe s-a confundat cu cea a Uzinei Dacia de la Colibasi (acum Mioveni).

Stroe s-a nascut in 1942, la Hulubesti, judetul Dambovita, si a absolvit apoi Universitatea Politehnica din Bucuresti. Si-a inceput cariera in industria auto in 1968, cand s-a an-gajat ca inginer la Uzina de Automobile Pitesti, avansand treptat in cadrul intreprinderii, unde a ocupat pe rand functiile de sef de atelier, inginer sef si director tehnic. Cu doi ani inainte, in septembrie 1966, dupa vizita lui Charles de Gaulle la Bucuresti, autoritatile romane semnasera un contract cu Renault pentru producerea in Romania, sub licenta, a unui autoturism.

Constructia Uzinei de Autoturisme Colibasi a inceput in 1966 si s-a incheiat intr-un timp-record de doar un an si jumatate, asa ca pe 20 august 1968 incepe fabricatia modelu-lui Dacia 1100.

Dupa Dacia 1100 a urmat Dacia 1300, care a intrat in productie in august 1969, un model sub licenta Renault 12, o berlina cu patru usi si tractiune pe puntea fata.

Pentru Constantin Stroe, lucrurile au mers struna pana in noiembrie 1987, cand, la doua saptamani de la revolta muncitorilor de la Brasov, Constantin Stroe a fost dat afara de la Dacia. Refuzase sa preia conducerea fabricii Autocamioane Brasov, in ciuda faptului ca propunerea fusese facuta de insusi prim-ministrul Constantin Dascalescu, la initiativa lui Nicolae Ceausescu.

Daca nu a vrut la Brasov, a lucrat o perioada la turnatoria din Slatina, apoi la Intreprinderea de Piese si Subansamble Auto din Scornicesti si la Oltcit Craiova. In 1988 a fost numit director la Intreprinderea de Autoturisme Timisoara, unde a condus colectivul care a produs autoturismul Dacia Lastun, care s-a dovedit a fi un esec.

La inceputul anului 1990 s-a intors la Pite... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro