Pericol pe Dunare. Banchize de 6 metri grosime ameninta sa scufunde mai multe nave si sa mature porturile

Pericol pe Dunare. Banchize de 6 metri grosime ameninta sa scufunde mai multe nave si sa mature porturile

In acest sens a fost abilitata Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati, institutie care, din bani de la bugetul de stat (mai ales din taxele incasate de proprietarii de nave), dar si de la autoritatile europene, are obligatia sa tina adancimea senalului la minimum 7,62 metri (pe portiunea maritima) sau la 2,5 metri (pe restul Dunarii). Pagubele, intre 20 si 30 de milioane de euro Deocamdata, pagubele suferite de companiile de navigatie, din cauza blocarii navelor si a neindeplinirii contractelor, se ridica la circa 20-30 de milioane de euro (estimarile difera de la companie la alta). Ministerul Transporturilor inca nu a formulat un punct de vedere Pana la momentul redactarii acestui articol, Ministerul Transporturilor - institutia responsabila, prin AFDJ, de gestionarea cursului Dunarii - nu a formulat un punct de vedere nici cu privire la memoriul trimis de transportatorii navali si nici la solicitarea de lamuriri transmisa de cotidianul "Adevarul".

acum 70 luni (10 Feb 2017)

Situatia de pe Dunare devine, cu fiecare zi, tot mai grava. De mai bine de o luna de zile (mai exact din 7 ianaurie 2017), de la Braila catre amonte nu se mai circula deloc pe fluviu, dupa ce autoritatile au decis sa nu mai sparga gheata deoarece au un singur spargator disponibil, pe care l-au alocat doar Dunarii maritime (de la Braila la Sulina).

Potrivit unui document transmis Ministerului Transporturilor de catre 44 de proprietari (cei mai multi straini) de nave de transport fluvial, banchizele de gheata de pe fluviu au ajuns la dimensiuni impresionate. Unele au zeci de kilometri lungime, iar grosimea stratului de gheata, supus permanentei presiuni a curentilor, a ajuns pe alocuri la peste 6 metri grosime (prin efect de cumulatie, adica prin suprapunerea unor sloiuri impinse in sus de forta apei).

Practic, de la Calarasi pana la Braila sunt, pe 70% din suprafata fluviului, adevarati munti de gheata plutitori, aisberguri in toata regula, care sunt momentan fixati de maluri, dar care pot porni in orice clipa la vale, distrugand totul in cale.

Pe portiunea amintita sunt la ancora, cele mai multe prinse in gheata ca intr-un cleste, zeci de convoaie de marfuri, insumand peste 100 de barje, remorchere si impingatoare. Daca banchiza se va urni asa cum se anticipeaza - adica in bucati uriase, de mii de metri patrati fiecare - tavalugul de gheata va scufunda navele captive si va distruge infrastructura fluviala: pontoane, balizaj, totul.

Potrivit reprezentantilor companiei romane de navigatie Navrom SA (care are 26 de barje, incarcate cu peste 24.000 de tone de marfuri, plus alte trei nave propulsate, prinse in pod de gheata pe sectorul fluvial al Dunarii, intre km 399 si km 412), deja au fost avariate o serie de nave, iar acesta ar putea fi doar inceputul.

"Pe data de 20 ianuarie, ca urmare a deplasarii unor parti din podul de gheata, cele noua barje s... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro