Pe aripile libertatii: aviatorii romani care au fugit din raiul comunist

Este, de altfel, singurul avion romanesc de lupta din anii celui de-Al Doilea Razboi Mondial care se mai pastreaza (acestuia i se mai adauga doua avioane de scoala - Fleet si Nardi - conservate la Muzeul Militar National "Regele Ferdinand"). A mers spre postul de control de la drumul care ducea la Sutesti si a anuntat ca asteapta trei prieteni care vor veni cu masina peste vreo jumatate de ceas.

acum 69 luni (16 Sep 2014)

Ei au fost nevoiti sa fure, pur si simplu, avioanele si sa treaca fara autorizatie frontierele. Nicolae Teodoru care, in luna iulie a anului 1943, a decolat de la Mariupol si a aterizat in Cipru. Avionul sau, un bombardier Junkers-88, a fost confiscat de Aliati pentru teste, iar astazi este expus la Muzeul Aviatiei din Dayton, Ohio. Este, de altfel, singurul avion romanesc de lupta din anii celui de-Al Doilea Razboi Mondial care se mai pastreaza (acestuia i se mai adauga doua avioane de scoala - Fleet si Nardi - conservate la Muzeul Militar National "Regele Ferdinand"). Prima fuga din Romania a lui Max Auschnitt O alta fuga spectaculoasa a avut loc la 17 iunie 1944, cand un avion militar de tipul Heinkel 111, aflat in inzestrarea armatei romane, a decolat cu un ofiter si trei civili la bord si s-a indreptat spre Cipru. Ofiterul, in acelasi timp pilot al avionului, era Matei Ghica Cantacuzino, iar insotitorii sai erau Max Auschnitt, unul dintre marii industriasi ai tarii, Alexandru Racota, functionar al Societatii de Telefoane, si Radu Hurmuzescu, sef de lucrari la Politehnica din Bucuresti. Aceasta escadrila se afla la Ianca, cu noua avioane care erau dispersate pe izlazul de la marginea localitatii, izlaz transformat in aerodrom de baza. Misiunea subunitatii aeriene era aceea de a bombarda pozitiile sovietice din nordul Moldovei, la cererea trupelor romano-germane din linia intai. Planuita, probabil de mai mult timp, evadarea nu a fost posibila pana la 15 iunie. Motivul era simplu: pe acelasi aerodrom de langa Ianca se aflasera si avioanele Flotilei 3 Vanatoare. Alarmate, avioanele de vanatoare ar fi prins din urma bombardierul si l-ar fi doborat. "Cei din masina sar cu valizele in mana si, pe dinapoi, se urca in avion" Avionul cu care Matei Ghica Cantacuzino a hotarat sa dezerteze era Heinkel-ul 111 inmatriculat cu numarul 55. Era, de fapt, chiar avionul care ii fusese repartizat pentru misiuni de lupta. In dimineata zilei de 17 iunie a venit la aerodrom si, sub p... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro