Paradoxurile incinerarii: DEX-ul nu stie ce e un "cremationist", BOR refuza practica. "Romania e primul stat ortodox unde s-a deschis benevol un crematoriu"

Paradoxurile incinerarii: DEX-ul nu stie ce e un

Marius Rotar este istoric si cercetator la Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba Iulia si a scris prima carte despre crematiune din Romania. Condamnarea crematiunii azi in Romania - pentru ca in Occident acest lucru nu se mai petrece de decenii bune, dupa Conciliul Vatican II din 1963 (catolicii permit slujba religioasa in cazul incinerarilor, dar cu unele restrictii) - se bazeaza exclusiv pe niste interpretari subiective ale textelor Biblice si traditia "inhumarii" lui Iisus Hristos (desi n-a fost o inhumare, ci o depunere intr-o pestera), la care se adauga deciziile Sinodului BOR din 1928, 1933 si 2012. Bine, la noi sunt o exceptie pentru ca in Marea Britanie, intre 1952 si 1970, numarul crematoriilor a crescut de la 63 la 206, iar rata incinerarii a ajuns de la 19,72% la 55,41%. Insa, mai presus de toate, cred c-ar trebui sa invatam de la ei ce inseamna constanta si curajul de a fi diferit, avand in spate o motivatie serioasa si nu un trend, lucruri, din pacate, tot mai rare la noi, azi. Dar cum se explica faptul ca Traian Popovici (1892-1946), doctor in drept, primar la Cernauti, fiu de preot ortodox, considerat Schindler al Romaniei pentru ca a salvat de la deportare/moarte peste 20.000 de evrei in timpul celui de Al II-lea Razboi Mondial, a fost incinerat la Cenusa conform vointei proprii, facandu-i-se, fara probleme, slujba religioasa si ulterior toate parastasele?

acum 106 luni (3 May 2015)

Marius Rotar este istoric si cercetator la Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba Iulia si a scris prima carte despre crematiune din Romania. El este si presedintele Asociatiei Cremationiste Amurg, singura asociatie de acest gen din tara.

De unde vine numele de incinerare, crematiune? Cremation Association of North America editeaza de mai bine de un secol revista "The Cremationist", singura de acest gen din aceea parte a lumii. Noi, cand am fondat Asociatia Amurg, am inceput sa utilizam acest concept si nu mare ne-a fost mirarea cand am vazut ca si adversarii practicii incinerarii au inceput sa-l foloseasca. La noi in tara, primele atestari sunt din perioada Neoliticului (in localitatea Gura Baciului) si Eneolitic. Incinerarea se dezvolta puternic in Epoca Bronzului fiind legata de cultul solar si procesul de indo-europenizare. Insa, intre incinerarea din aceea epoca si cele ulterioare (dacii au practicat-o intens, la fel si romanii) si cea moderna sunt diferente foarte mari. La fel, diferente mari intre acestea se refera la modalitatea arderii (rug-crematoriu), tehnica arderii (lemn - azi carbune, gaz, electricitate azi), durata arderii (cateva ore in vechime - o ora azi) si rezultatul arderii (cenusa rezultata).

Crematoriul din cimitirul Pere Lachaise, Paris, in imaginea de mai sus FOTO: Marius Rotar

Cand a inceput aceasta practica sa fie folosita in Europa, de crestini, si cand a ajuns in Romania? Condamnarea crematiunii azi in Romania - pentru ca in Occident acest lucru nu se mai petrece de decenii bune, dupa Conciliul Vatican II din 1963 (catolicii permit slujba religioasa in cazul incinerarilor, dar cu unele restrictii) - se bazeaza exclusiv pe niste interpretari subiective ale textelor Biblice si traditia "inhumarii" lui Iisus Hristos (desi n-a fost o inhumare, ci o depunere intr-o pestera), la care se adauga deciziile Sinodului BOR din 1928, 1933 si 2012.

S-a mai ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro