Omul care a negociat aderarea tarii noastre la UE: "Guvernul Romaniei ori nu comunica, ori nu intelege complet impactul Brexitului"

Din anul 2000 este conducator de doctorat in relatii internationale, la Facultatea de Istorie si Filosofie (UBB), precum si la Institutul Universitar International de Studii Europene (IUIES) din Gorizia-Trieste (Italia). Mai mult, cunoscandu-le capacitatea de negociere si modul de operare in Uniune, cred ca vor incerca sa beneficeze (ca si alte state membre) de pe urma respectivelor reconfigurari, inclusiv in palierul prestigiului si puterii in sistemul integrationist european. Si, pana la urma, poate ca asemenea politicieni, ca si alti colegi de-ai lor din Europa, vor intelege ca abordarea pe care au dat-o multiculturalismului, timp de o jumatate de veac, ar trebui revizuita, ca societatile contemporane se reamenajeaza pe constructii integrative in aria sociala, interculturalitate in domeniul valorilor spirituale, democratie politica si stat de drept in spatiul public-cetatenesc, piata libera si participare la simfonia pluralitatii mondiale. Si, preluand estimarea facuta de acelasi distins Chris Patten, probabil cele mai grele consecinte si costuri ale deciziei politicienilor englezi contemporani de a scoate Marea Britanie din Uniunea Europeana vor fi suportate de urmasii celor care, in lunile din urma, si-au asumat acest act initiator. Este dincolo de orice indoiala ca politicienii britanici care au sustinut iesirea tarii lor din Uniunea Europeana au fost dominati de frustrare si adesea au recurs la falsitati si neadevaruri pentru a sublinia un anume britanic care sa argumenteze de partenerii de pe continent. Aceasta cu atat mai mult cu cat modul de aplicare a Tratatului de la Lisabona a fost perceput de identitaristii/suveranistii britanici ca o tentativa a Bruxelles-ului de a concentra guvernanta Uniunii in mainile eurobirocratilor.

acum 40 luni (6 Apr 2017)

Inceputul negocierilor pentru Brexit in Parlamentul European anunta un proces de "divort" complicat, care va lasa urme in ambelete tabere. Vasile Puscas, ministrul delegat din Guvernul Nastase care a coordonat echipa de negociere a Tratatului de Aderare a Romaniei la UE, vorbeste intr-un interviu pentru "Adevarul" despre modul in care Romania ar trebuie sa puna problema in cadrul negocierilor, despre prioritatile tarii si despre marii perdanti ai parasarii Uniunii de catre Marea Britanie. Nu am auzit de alte prioritati, precum interesele comerciale, cele de securitate sau perspectiva realizarii unui parteneriat consolidat, relatii cu piata financiara si de capital, cooperari internationale etc.

Carte de vizita Vasile Puscas

Vasile Puscas (64 de ani) a fost, intre 2000 si 2004, Negociator-sef al Romaniei in relatia cu UE, sub coordonarea sa incheindu-se, in decembrie 2004, toate capitolele de negociere a aderarii tarii la Uniunea. In urma negocierilor de aderare, Romania a obtinut cele mai multe perioade de tranzitie (50) pentru pregatirea aderarii, comparativ cu toate celelalte state candidate din valul al cincilea de extindere. El este "ad personam Jean Monnet Chair", titulatura acordata de Comisia Europeana si rezervata unui numar restrans de profesori si cercetatori cu inalta calificare in Studii de Integrare Europeana. Din anul 2000 este conducator de doctorat in relatii internationale, la Facultatea de Istorie si Filosofie (UBB), precum si la Institutul Universitar International de Studii Europene (IUIES) din Gorizia-Trieste (Italia). Nu ar fi fost nefolositor daca autoritatile noastre ar fi comunicat propriilor cetateni, nu doar celor care muncesc in Marea Britanie, preocuparile si interesele Romaniei vis-a-vis de respectivele negocieri. Ce vrem de la UE Care ar trebui sa fie obiectivele Romaniei vis-a-vis de UE pe termen mediu, in noul context creat de Brexit? La aceasta intrebare, ca de altfel si la celelalte, as putea doar... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro