Obiceiul romanesc macabru: atarnarea cadavrelor de animale in garduri. Ce semnificatie au capetele de cai sau de berbeci

Obiceiul romanesc macabru: atarnarea cadavrelor de animale in garduri. Ce semnificatie au capetele de cai sau de berbeci

Chiar daca ritualurile legate de cadavre de animale nu au o prea mare trecere in traditiile si obiceiurile romanesti, exista, aproape nestiute, un numar semnificativ de superstitii de acest fel, culese de etnografi din diverse zone ale tarii. In unele sate, mai ales din Moldova de vest (de munte, dar si din Muntenia si chiar din estul Transilvaniei, capatana de cal este substituita cu una de berbec, insa semnificatiile gestului raman aceleasi: se crede ca apara de duhuri rele sau de lupi. Nu de alta dar, potrivit amintitei lucrari a lui Artur Gorovei, in partea centrala a Moldovei se obisnuia, acum un secol (obiceiul inca mai exista in cateva asezari izolate din zona), sa se "orneze" gardul gospodariei cu ciori moarte, cu un scop dublu: alungarea ciorilor vii (mari amatoare de pui de gaina si de oua) si tinerea la distanta a diferitelor molime ce lovesc pasaretul de ograda.

acum 36 luni (23 Aug 2016)

Chiar daca ritualurile legate de cadavre de animale nu au o prea mare trecere in traditiile si obiceiurile romanesti, exista, aproape nestiute, un numar semnificativ de superstitii de acest fel, culese de etnografi din diverse zone ale tarii.

Cu toate ca practicile transmise oral in comunitatile romanesti sunt departe (ca si complexitate si cruzime a ritualurilor) de obiceiurile din zonele africane sau central-americane, nu inseamna, totusi, ca nu exista o importanta doza de mister in spatiul carpatic si ca nu sunt avem de-a face cu detalii ce au atingere cu scenariile unor filme de groaza. Un cap de cal mort pe gardul casei

Oricat ar parea de groaznic, in urma cu aproximativ un secol exista, mai ales in jumatatea de nord a Moldovei, obiceiul ca in parii gardului sa se infinga, din loc in loc, cate o capatana de cal mort.

Sa nu va inchipuiti insa ca obiceiul (consemnat de folcloristul Artur Gorovei, in volumul "Credinte si superstitii ale poporului roman", aparut in anul 1915 la editura Academiei Romane) are vreo legatura cu obiceiul mafiotilor de a-si baga in sperieti inamicii punandu-le un cap de cal mort in asternut.

De fapt, satenii din Bosia (judetul Iasi) credeau ca asa isi protejau casele de spiritele rele, in vreme ce locuitorii din Gainesti (judetul Vaslui) avea convingerea ferma ca o astfel de capatana de cal va alunga lupii din preajma animalelor din gospodarie.

In unele sate, mai ales din Moldova de vest (de munte, dar si din Muntenia si chiar din estul Transilvaniei, capatana de cal este substituita cu una de berbec, insa semnificatiile gestului raman aceleasi: se crede ca apara de duhuri rele sau de lupi. Bunaoara, in sudul Moldovei si la Piatra Neamt, acoperisul caselor era decorat, la imbinarea sarpantelor, cu un cap de cal facut din tabla sau din lemn, ornament despre care se credea ca este aducator de mare noroc. Gardul cu gaini moarte<... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro