Obiceiul "luatului miresei" acum 100 de ani in satele din nordul Moldovei: prin ce probe trecea mirele

Obiceiul

Un vatajel (in alte parti numit vornicel) ia in mina biciul mirelui, care de obiceiu sta pe masa, spune la ce au venit si striga: Alti vatajei din partea miresei aduc doua strachini goale, una cu gura in jos peste cealalta, pune dinaintea mirelui, si zic: Din partea mirelui raspund: Tot asa se urmeaza de mai multe ori intre vatajei, cari de obiceiu se pun din cei mai guristi". "In timpul mesei, se dau pahare dulci cind da din partea miresei un prosop lung, cu care prinde git pe un barbat cap de familie, ii cauta niste pretexte in gluma, il tine de prosop, asa ca trebuie sa fie iute de mina si gura acel care ia, caci il tot scutura de git cind vrea sa bea".

acum 83 luni (3 Mar 2016)

"Obiceiul la luatul miresei", descris in numarul 2 din anul 1892 al revistei de folclor "Sezatoarea", deschide seria traditiilor din viata locuitorilor ce traiau in satele din nordul Moldivei. Inca din start, culegatorul de folclor precizeaza ca obiceiul luarii miresei de la casa parinteasca presupunea un ritual transmis din stramosi ce trebuia respectat cu sfintenie. In gardul de la poarta sta pusa, intr-o prajina, o camesa impluta cu fin, facuta in chip de baba. nuntasii miresei tin de zavoare (poarta la ei consta din doi stilpi daltuiti, in care se vira cu capetele pari de brad, formind ceea ce se zice zavoare) si al mirelui de afara trag; Un vatajel (in alte parti numit vornicel) ia in mina biciul mirelui, care de obiceiu sta pe masa, spune la ce au venit si striga: Alti vatajei din partea miresei aduc doua strachini goale, una cu gura in jos peste cealalta, pune dinaintea mirelui, si zic: Din partea mirelui raspund: Tot asa se urmeaza de mai multe ori intre vatajei, cari de obiceiu se pun din cei mai guristi". Babe si feciori in travesti, "amagisaguri" pentru mire In scena care urmeaza, mirele este pus la incercare de gazde cu false mirese, dar le refuza pe rand. "Cind ii aproape sa scoata mireasa din camara unde o gatesc, spre o aduce mirelui, aduc mai intii o baba, ori un baiet acoperit pe cap, de amagesc mirele". Nuntasii din partea mirelui striga in cor ca nu au nevoie de personajele propuse de gazde, si ca platesc numai ca acestea sa plece. "Mirele scoate bani de le plateste, apoi ia armele incarcate si pusca afara pe fereastra din fundul casei, care sta deschisa in tot timpul acesta, macar sa crape lemnele de frig. Cu plata si puscatu de trei ori pe fereastra, urmeaza mirele de cite ori se repeta amagisagul". Dupa obicei, tatal fetei este cel care cedeaza in cele din urma si i-o ofera viitorului ginere, nu inainte de a-l avertiza sa se gandeasca bine inainte de a face acest pas. "Intr-un tirziu, aduce tata pe fiica sa de mina, o duce linga mire, si dupa c... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro