O decizie cruciala

Pentru a crea insa spatiul fiscal necesar unor reduceri prudente de impozite si taxe sunt necesare actiuni mai concrete, mai mult timp si o stransa coordonare intre toate ministerele de linie si ANAF, in mod deosebit: (i) o mai buna colectare a impozitelor si taxelor, (ii) cheltuirea mai eficienta a banilor publici, si (iii) deplasarea dinspre investitiile finantate de la buget catre proiectele finantate din fonduri UE.

acum 83 luni (3 Aug 2015)

El ar presupune o pierdere anuala de venituri de aproximativ 2,2% din PIB si o majorare a deficitului bugetar de pana la cel putin 3% din PIB, plasand astfel datoria publica pe o traiectorie ascendenta. In mod alternativ, pentru a mentine sub control deficitul, s-ar impune reducerea cheltuielilor statului precum si renuntarea la initiativele noi de cheltuieli, inclusiv la cele de infrastructura, aparare, salarii, sanatate si educatie.

Mai exista oare si o a treia alternativa care sa permita Romaniei sa isi reduca treptat datoria publica, sa relaxeze povara fiscala si sa finanteze noi proiecte? Noi credem ca exista, daca amploarea si viteza de implementare a masurilor de politica fiscala, precum si noile planuri de cheltuieli sunt mai temperate. In continuare prezentam cateva argumente pentru ajustarea Codului Fiscal, avand in vedere exact o astfel de optiune. Dupa multi ani in care a strans cureaua, Romania a reusit sa ajunga in anul 2014 la un deficit structural sustenabil, nemaiavand nevoie de alte reduceri de deficit in anii 2015 sau 2016. Datoria publica, care este acum de aproape doua ori si jumatate mai mare decat inainte de criza, masurata ca pondere in PIB, se va stabiliza. Desi situatia economica este inca foarte dificila pentru multi romani, tara are un ritm rapid de crestere in prezent, iar salariile au crescut in acest an cu peste 7 procente. Nu este evident faptul ca o stimulare fiscala suplimentara ar fi de dorit la acest moment, daca ea trebuie finantata printr-o datorie mai mare. Romania a trecut deja in ultimul deceniu printr-un astfel de ciclu nefericit de stimulare excesiva in vremuri bune si de austeritate stricta in vremuri grele.

Reducerile tintite de impozite si taxe genereaza cele mai bune rezultate. Avantajele initiativelor de politici fiscale de impulsionare a consumului au o probabilitate de viata scazuta, daca rata de crestere a investitiilor este mica.

Nu incercam sa spunem ca Romania nu ar putea sa beneficiez... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro