Noul canal turcesc, visul lui Erdogan, risca sa devina un cosmar pentru locuitori INFOGRAFIE
Canalul Istanbul, proiectat sa aiba o lungime de 45 de kilometri si sa lege Marea Neagra de Marea Marmara trecand la vest de Bosfor, este unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale presedintelui turc Recep Tayyip Erdogan. Canalul Istanbul ar putea ocoli Conventia de la Montreux Dincolo de impactul asupra populatiei si de cel ecologic, se ridica si o chestiune de legalitate, avertizeaza expertii, care atrag atentia ca noul canal ar putea ocoli prevederile Conventiei de la Montreux din 1936, un tratat care garanteaza libera trecere a tuturor navelor comerciale si reglementeaza accesul navelor militare in Marea Neagra.
Canalul Istanbul, proiectat sa aiba o lungime de 45 de kilometri si sa lege Marea Neagra de Marea Marmara trecand la vest de Bosfor, este unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale presedintelui turc Recep Tayyip Erdogan. Presedintele turc arata ca noul canal ar prelua o parte din presiunea traficului maritim extrem de intens din Bosfor, reducand astfel riscul de accidente. Opozantii proiectului spun ca executia noului canal, pe langa faptul ca ar transforma partea europeana a Istanbulului intr-o insula, ar provoca mutarea fortata a mii de oameni din zona, ar distruge mai multe paduri, ar periclita rezerva de apa potabila a metropolei si ar determina cresterea concentratiei de oxigen in apele Marii Negre, ceea ce ar afecta acest ecosistem. Un "dezastru" ecologic Canalul a fost etichetat drept un "dezastru" ecologic si urbanistic de catre Uniunea Camerelor Arhitectilor si Inginerilor din Turcia (TMMOB), care cere ca proiectul sa fie abandonat. Nu mai putin de 369.000 de oameni care locuiesc in regiune vor fi afectati de construirea canalului, potrivit Centrului de Analiza a Datelor din Turcia. Lucrarile la canal vor duce la distrugerea siturilor arheologice din jurul lacului Kucukcekmece, dintre care unele sunt vechi de peste 8.500 de ani si ofera primele atestari ale prezentei hititilor in Tracia, afirma TMMOB. De asemenea, canalul prin care va trece apa de mare va provoca o crestere a salinitatii panzei freatice, afectand culturile agricole din intreaga regiune, arata TMMOB. Iar prezenta unei cai de comunicare suplimentare intre Marea Marmara si Marea Neagra va antrena cresterea concentratiei de oxigen la nivelul acesteia din urma, ceea ce va avea un impact serios asupra florei si faunei marine. Proiectul de construirea a canalului prevede ca pamantul excavat din santier sa fie deversat in Marea Marmara, constituind trei grupuri de insulite. Acesta este unul dintre punctele cele mai criticate de ecologisti, care sunt de parere ca procedeul va provoca o poluare ma... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro