Nebuloasele din dosarul achizitiei de trenuri noi pentru Metrou: in locul unor criterii firesti, au aparut cerinte neuzuale

Nebuloasele din dosarul achizitiei de trenuri noi pentru Metrou: in locul unor criterii firesti, au aparut cerinte neuzuale

Atat conducerea Metrorex, cat si primul-ministru si ministrii de la Finante si Transporturi au fost sesizati asupra faptului ca licitatia pentru achizitia de trenuri noi pentru metroul bucurestean este organizata incorect, cu incalcarea unor norme elementare ce guverneaza industria feroviara. Lipsesc, in schimb, din caietul de sarcini, cerinte care ar fi logic sa se impuna, cum este o durata pe cat posibil mai mare de viata (de 30 de ani, spre exemplu) a garniturilor.

acum 60 luni (22 Mar 2015)

Atat conducerea Metrorex, cat si primul-ministru si ministrii de la Finante si Transporturi au fost sesizati asupra faptului ca licitatia pentru achizitia de trenuri noi pentru metroul bucurestean este organizata incorect, cu incalcarea unor norme elementare ce guverneaza industria feroviara.

Pe scurt, in caietul de sarcini au fost introduse "cerinte neuzuale" cum ar fi greutatea trenului sau materialul din care sa fie construite vagoanele, fiind lasate intr-un plan secund tocmai criteriile de eficienta in exploatare, au aratat, pentru "Adevarul", surse apropiate negocierilor. Si-au incalcat propriile norme

Pentru ca un tren sa-si merite banii, acesta trebuie nu doar sa fie ieftin la cumparare, ci si intretinerea lui sa coste putin, iar consumul de energie, in exploatare, sa fie redus.

La Metrorex, costurile cu intretinerea reprezinta 30% din total, iar cele cu energia - 10%, dar in punctajul licitatiei intretinerea a contat doar in proportie de 5%, iar energia - de 4%.

Cat priveste greutatea trenului, in exploatare sunt mai eficiente garniturile grele, cu mase mai mari, insa punctajul de la licitatia Metrorex acorda avantajele tocmai invers, adica trenurilor mai usoare, au mai aratat sursele noastre.

Lipsesc, in schimb, din caietul de sarcini, cerinte care ar fi logic sa se impuna, cum este o durata pe cat posibil mai mare de viata (de 30 de ani, spre exemplu) a garniturilor. Ioan Rus nu vrea sa afle nimic

Reamintim ca, recent, Metrorex a atribuit contractul pentru achizitia de trenuri ce vor circula pe Magistrala 5 (Drumul Taberei - Eroilor - Pantelimon), dar nu a anuntat compania selectata, iar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a afirmat ca nu stie castigatorul si ca nici nu il intereseaza participantii la procedurile de achizitie organizate in minister.

In urma licitatiei, firma spaniola Construccio... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro