Naufragii cumplite pe Dunare. Secretele scufundarii navei "Mogosoaia", cea mai mare tragedie din istorie, care a curmat 239 de vieti

Naufragii cumplite pe Dunare. Secretele scufundarii navei

Nu mai putin de 239 de oameni au murit in dimineata cetoasa a zilei de 10 septembrie 1989, dupa ce nava de pasageri Mogosoaia s-a ciocnit frontal cu impingatorul bulgaresc "Peter Karamincev", in conditiile in care nava bulgareasca nu avea lumini de semnalizare pe timp de ceata. In baza aceste proceduri, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati urma sa fie executata silit pentru 12, 5 miloane de euro, reprezentand daunele pe care Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, prin Tribunalul de la Zurich, a stabilit ca institutia galateana trebuie sa le plateasca consortiului in urma scoaterii la suprafata a epavei navei Rostock. Timp de peste 20 de ani a navigat in Marea Neagra, spre Varna, Burgas, Odessa, Crimeea, Soci, Suhumi si Batumi, cu excursii pe uscat, avand la bord turisti romani si straini dintre "tovarasii cei mai de frunte", care i-au adus un loc de faima in istoria marinei comerciale romane.

acum 48 luni (22 Mar 2016)

Cel mai cunoscut, dar si mai tragic naufragiu de pe Dunare este cel al navei Mogosoaia. Nu mai putin de 239 de oameni au murit in dimineata cetoasa a zilei de 10 septembrie 1989, dupa ce nava de pasageri Mogosoaia s-a ciocnit frontal cu impingatorul bulgaresc "Peter Karamincev", in conditiile in care nava bulgareasca nu avea lumini de semnalizare pe timp de ceata. La un moment dat, a aparut zvonul ca Mogosoaia nu ar mai pleca din port din cauza cetii, iar in randul celor 255 de pasageri s-a creat o stare de nervozitate, deoarece vroiau sa ajunga mai repede acasa.

In acest context, a aparut impingatorul bulgaresc "Peter Karamincev", care neavand lumini de semnalizare, nu a fost observat de echipajul navei Mogosoia. Impactul dintre cele doua nave a fost devastator si in doar cateva secunde vasul Mogosoaia a ajuns pe fundul fluviului, fara ca echipajul si cei 255 de pasageri sa poata realiza macar ce se intampla. Cosmarul a continuat pentru rudele victimelor distruse de durere, in conditiile in care autoritatile comuniste au avut nevoie de 10 zile si 10 nopti pentru a ramflua nava si a scoate trupurile neinsufletite la mal.

"La 7.40, dupa ce am terminat de mancat, m-am dus la schela si am inceput imbarcarea pasagerilor. Inainte de plecare, a venit si electricianul Ionita Hodorogea impreuna cu fiica sa, care avea in jur de 6-7 ani. Vaporul a inceput sa se incline cu o viteza destul de mare si, in acel moment, parca asterptam cu totii sa revina la pozitia normala. In momentul in care peretele vertical devenise orizontal, m-am catarat pe el si am luat-o la fuga spre chila navei dupa care am sarit in apa, pe burta, fara sa ma ud pe cap si am inceput sa inot, cu gandul ca trebuia sa ma indepartez repede de vapor.

Circulatia pe canalul Sulina, blocata de esuarea navei Rostock

In septembrie 1991 nava ucraineana Rostock esua in apropierea localitatii Partizani, incidentul fiind ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro