Motocicleta unicat construita in 1954 de trei detinuti politici in inchisoarea de la Aiud. Au folosit doua motoare de avion

Motocicleta unicat construita in 1954 de trei detinuti politici in inchisoarea de la Aiud. Au folosit doua motoare de avion

Echipa formata din inginerul Adrian Stambuleanu, fost director tehnic la IAR din Brasov, inginerul comandor Costel Nicolau, fost director tehnic al aeronauticii romane in anii razboiului, si inginerul Sorin Tulea, pilot de incercare la IAR, a reusit performanta sa proiecteze si sa asambleze motocicleta unciat. Lista cuprindea, intre altele, un cuptor de tratament, un strung de mare precizie, o freza universala, o masina de rectificat, o masina de rabotat, o masina de rectificat supape, aparate de masura si control, o masa plana de trasat. In 1996, la 42 de ani de la eveniment, Sorin Tulea a gasit si explicatia pentru acea dorinta stranie a Ministerului de Interne ca detinutii sa construiasca o motocicleta: "In vara anului 1955 s-a produs un eveniment politic de amploare cand in plin razboi rece rusii au incercat o apropiere de americani.

acum 78 luni (5 Aug 2016)

Echipa formata din inginerul Adrian Stambuleanu, fost director tehnic la IAR din Brasov, inginerul comandor Costel Nicolau, fost director tehnic al aeronauticii romane in anii razboiului, si inginerul Sorin Tulea, pilot de incercare la IAR, a reusit performanta sa proiecteze si sa asambleze motocicleta unciat. Acestia au fost ajutati de alti 30 de detinuti, muncitori de elita din fostele uzine de avioane. In vara anului 1954, cei trei ingineri au fost chemati de comandantul inchisorii ca urmare a unei scrisori prin care Ministerul de Interne solicita formarea unei echipe de specialisti din detinuti, punerea la dispozitie a celor necesare cerute de ei in vederea construirii unei motociclete. S-a format echipa, s-a utilat o sala speciala cu utilaje de mare precizie conform unei liste cerute de detinuti. Lista cuprindea, intre altele, un cuptor de tratament, un strung de mare precizie, o freza universala, o masina de rectificat, o masina de rabotat, o masina de rectificat supape, aparate de masura si control, o masa plana de trasat. Prin diferite manevre, am izbutit sa ajung la morga inchisorii si sa aprind pentru el o lumanare confectionata din seu pentru uns curele de transmisie. Fusese sotul mamei mele si practic m-a crescut de la varsta de 7 ani si a facut om din mine", povesteste inginerul Sorin Tulea intr-o inregistrare din anul 2000, a Radiodifuziunii Romane. Stambuleanu, o somitate in probleme de motoare termice, trebuia sa faca calculul termic, calculele de rezistenta si ideea generala constructiva a motorului. Nicolau urma sa se ocupe de cutia de viteze cu 4 viteze si de ambreiaje, inclusiv selectorul de viteze. Lui Tulea ii reveneau desenele de executie a intregului ansamblu, subansamble si repere ale motorului, designul general al motocicletei, inclusiv aprinderea, carburatia, transmisia, frana si suspensia. Pe standul de incercari, motorul a realizat 8.000 de ture pe minut, proba fiind facuta de Sorin Tulea (foto dreapta), timp de doua zile, prin curtea fa... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro