"Monstrii" metalici din mijlocul marii: istoria tumultuoasa a celor sapte platforme de foraj marin realizate la Galati

Asta in ciuda faptului ca Galatiul este departe de Marea Neagra si astfel platformele trebuiau transportate pe Dunare, cu masuri deosebite de remorcare pentru a ajunge la mare in conditii de siguranta", spune la randul lui inginerul Vasile Lacatus, unul dintre oamenii care au coordonat operatiunile de construire a acestor platforme. Dat fiind faptul ca executia lucrarilor din otel de inalta rezistenta necesita o tehnologie speciala, pentru asamblarea si sudarea sectiilor corpului si a picioarelor, a fost repatriata o hala separata fata de cele pentru constructia sectiilor de nave, iar sudorii au fost scolarizati si testati pentru a avea indemanarea necesara pentru a executa tipurile de sudura a otelului de inalta rezistenta. De mentionat ca sudarea sectiilor de inalta rezistenta de la corpul metalic si de la picioare s-a facut cu preincalzire si mentinerea acestei temperaturi in anumite limite, iar electrozii erau incalziti in cuptoare electrice si se foloseau tot in anumite limite de temperatura. Proiectul de executie a instalatiei hidraulice de ridicare s-a realizat de catre Institutul Hidraulica Timisoara, cilindrii hidraulici s-au realizat la ICMR Resita, tablourile la Intreprinderea Mecanica Navala Galati, iar importul de completare s-a facut de la o firma din Viena, Tehniche Hidrauliche. Tot pentru platformele 3-5, tabla din otel de inalta rezistenta s-a executat la Combinatul Siderurgic Galati, tevile principale (diametru 915 mm) de la picioare s-au executat de catre Intreprinderea Grivita Rosie Bucuresti, iar tevile pentru orizontale si diagonale s-au executat de catre Intreprinderea de tevi Roman.

acum 88 luni (23 May 2015)

Va propunem sa va reamintiti de patformele petroliere romanesti construite la Galati. Primele dintre ele au fost construite in urma mai bine de patru decenii, insa lumea a uitat de importanta acestora in primul rand pentru ca toate au fost instrainate unor companii din alte tari. De la presedintele asociatiei Tehnopol, inginerul Gelu Kahu, aflam ca desi se afla la o distanta considerabil de mare, adica locul unde aceste platforme urmau sa opereze, Galatiul a fost ales pentru construirea lor tocmai pentru ca aici erau cei mai buni specialisti. "Ideea a pornit de la oportunitatea exploatarii rezervelor de petrol si gaze existente pe platforma continentala a Marii Negre adiacenta Romaniei. A fost nevoie de un studiu aprofundat pentru cunoasterea tehnologiilor si a preturilor pe plan mondial, in urma caruia autoritatile au decis sa construiasca in tara platformele, cu un import minim si prin cumpararea unei licente pentru realizarea acestora", spunea inginerul Gelu Kahu intr-unul din numerele revistei de specialitate "Colcviile Navale galatene". Asta in ciuda faptului ca Galatiul este departe de Marea Neagra si astfel platformele trebuiau transportate pe Dunare, cu masuri deosebite de remorcare pentru a ajunge la mare in conditii de siguranta", spune la randul lui inginerul Vasile Lacatus, unul dintre oamenii care au coordonat operatiunile de construire a acestor platforme. Petromar-ul a decis la acea vreme ca pentru conditiile din Marea Neagra, unde apele pot deveni agitate, cu valuri pana la 10 metri in opt ore, ar fi foarte bune platformele autoridicatoare cu patru picioare si instalatie hidraulica de ridicare si coborare. Inginerul Vasile Lacatus ne descrie forma acestei platforme: "Platforma are un corp metalic de forma unui paralelipiped dreptunghic avand o lungime de 52,46 metri, o latime de 40,82 metri si o inaltime de circa 6,4 metri. In partea din spate, pe punte, este montata turla de foraj care are o inaltime de 44 metri si permite executarea de foraje pana ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro