Momentul istoric al Romaniei de acum 120 ani. Regele Carol I batea nitul de argint in podul de la Cernavoda, in timp ce Anghel Saligny garanta cu viata

Momentul istoric al Romaniei de acum 120 ani. Regele Carol I batea nitul de argint in podul de la Cernavoda, in timp ce Anghel Saligny garanta cu viata

Se intampla acum 120 ani, in ziua istorica de 14 septembrie 1895, toate oficialitatile timpului, in frunte cu Majestatea Sa Regele Carol I, se aflau pe malurile Dunarii, la Fetesti si la Cernavoda. La un semnal, trenul de incercare format din 15 locomotive grele a trecut pe pod cu o viteza de 60 km/h, insotit de fluierele locomotivelor, de sirenele vaselor de pe Dunare si de muzicile fanfarelor. Podul peste Dunare are o deschidere centrala de 190 metri si 4 deschideri de 140 metri, alaturi de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri si se afla la 30 metri peste nivelul apelor mari ale Dunarii.

acum 110 luni (14 Sep 2015)

Se intampla acum 120 ani, in ziua istorica de 14 septembrie 1895, toate oficialitatile timpului, in frunte cu Majestatea Sa Regele Carol I, se aflau pe malurile Dunarii, la Fetesti si la Cernavoda. Jos, pe fluviu, intr-o barca oprita sub pod, inginerul Anghel Saligny si echipa sa de constructori asteptau trecerea primei garnituri de tren.

In uralele multimii stranse pe maluri, suveranul Romaniei a rostit vorbele memorabile: "Savarsirea Podului peste Dunare, dorit de un sfert de veac de Mine, este astazi un fapt indeplinit si uriasa se ridica inaintea noastra aceasta falnica opera ca o marturie vadita a tariei Regatului. Geniul omenesc, in care se rasfrang progresul si avantul puternic al Romaniei, a invins toate greutatile, a inlaturat toate piedicile, spre a executa aceasta trainica si nepieritoare lucrare, care trebuie sa arate lumii ca vrednic este poporul roman de frumoasa sa chemare la gurile Dunarii si portile Orientului".

Un tren special cu oficialitati plecase de la ora 9.05 din Gara de Nord a Bucurestiului spre Dobrogea. Dupa ce Regele Carol I a batut simbolic ultimul nit, un nit de argint, a fost zidit documentul inaugurarii, apoi s-a celebrat serviciul religios.

La un semnal, trenul de incercare format din 15 locomotive grele a trecut pe pod cu o viteza de 60 km/h, insotit de fluierele locomotivelor, de sirenele vaselor de pe Dunare si de muzicile fanfarelor. Dupa acest tren a trecut un al doilea rezervat oaspetilor, cu o viteza de 80 km/h. Creatorul podului garanta cu viata lui, dar si cu viata principalilor colaboratori si responsabili de lucrare, rezistenta podului care avea sa implineasca intact varsta de 120 ani. Trecusera doar 5 ani de cand Statul roman decisese inceperea lucrarilor la podul care avea sa uneasca Dobrogea revenita la sanul tarii de restul Romaniei. Podul Carol I de la Cernavoda a intrat astfel in istorie ca o capodopera a tehnicii, realizare legendara a vi... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro