Modul inedit prin care a ajuns Sergiu Nicolaescu in cinematografie

Modul inedit prin care a ajuns Sergiu Nicolaescu in cinematografie

Este suficient sa amintim "Ultima noapte de dragoste", film regizat de Sergiu Nicolaescu, acesta semnand si scenariul, inspirat din romanul "Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi", opera marelui scriitor Camil Petrescu. In functie de cele doua calitati, acelea de regizor si de scenarist, putem spune ca Sergiu Nicolaescu a fost redutabil in redarea scenelor de lupta, a momentelor esentiale din desfasurarea actiunii, a replicilor memorabile, a intensitatii imprimate fiecarui personaj. Cel putin, in filmul "Zile fierbinti", regizat in 1975, Sergiu Nicolaescu reda amestecul nejustificat al politicului in performanta profesionala, proasta interpretare a unor directive "de sus", adica sicanele facute de activistii partidului unui director de santier naval care lupta pentru a arata ca si romanii pot realiza performante fara importuri, adica un fapt solicitat de catre linia ideologica a perioadei.

acum 93 luni (4 Jan 2016)

El, asa cum marturisea intr-un interviu, a ajuns in cinematografie, printr-o intamplare, deoarece isi dorise sa devina ofiter de marina, fiind chiar admis la aceasta scoala, dar si la Politehnica, respectiv la Belle-Arte, deoarece, conform propriilor declaratii, avea talent la desen si pictura.

Datorita unor probleme avute "la dosar", Sergiu Nicolaescu a parasit Scoala de Ofiteri, devenind muncitor, iar dupa doi ani, a dat din nou admiterea la Politehnica.

Ca proaspat inginer, urma sa fie director tehnic la cea mai mare Statiune de Masini-Tractoare (SMT) din Romania, numai ca, in urma unui schimb cu un prieten, a ajuns sa lucreze la Studiourile Buftea. Interesul conducerii de atunci a Romaniei era sa fie creata o serie de filme inspirate din trecutul istoric. Desi acest gen de filme a fost abordat de foarte multi regizori, Sergiu Nicolaescu, a fost, de departe, cel mai prolific.

Nu de putine ori, maestrul a fost criticat pentru tributul ideologic platit pentru a realiza filmele. De exemplu, "uciderea" in film a lui Nicolae Patrascu, fiul lui Mihai Viteazul este o "deformare" utilizata pentru a arata ca efortul urias pentru apararea patriei este facut deopotriva de soldatii-tarani, de boieri, dar si de insusi domnitorul tarii, in speta Mihai Viteazul, care a sacrificat totul pentru unirea celor trei Tari Romane. Este suficient sa amintim "Ultima noapte de dragoste", film regizat de Sergiu Nicolaescu, acesta semnand si scenariul, inspirat din romanul "Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi", opera marelui scriitor Camil Petrescu.

Maiestria scenaristului reiese si din filmul "Triunghiul Mortii" (regia Sergiu Nicolaescu), unde maestrul a colaborat cu o alta mare personalitate, Corneliu Vadim Tudor, de curand intrat in eternitate.

In functie de cele doua calitati, acelea de regizor si de scenarist, putem spune ca Sergiu Nicolaescu a fost redutabil in redarea scenelor de lupta, a momentelor esentiale din ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro