Modelele lui Umberto Eco in Romania. De ce vrem sa plagiem | OPINIE

Sunt demnitari care au nevoie de doctorate ca de niste carje pe care sa-si sprijine autoritatea intelectuala fragila si care vor neaparat sa defileze cu titluri universitare, ca un fel de compensare fata de cartile pe care nu le-au citit la vreme, imaginandu-si ca in acest fel vor fi primiti in lumea buna a celor admirati pentru ceea ce sunt, nu pentru ceea ce au.

acum 44 luni (13 Oct 2016)

Sunt demnitari care au nevoie de doctorate ca de niste carje pe care sa-si sprijine autoritatea intelectuala fragila si care vor neaparat sa defileze cu titluri universitare, ca un fel de compensare fata de cartile pe care nu le-au citit la vreme, imaginandu-si ca in acest fel vor fi primiti in lumea buna a celor admirati pentru ceea ce sunt, nu pentru ceea ce au.

E greu de crezut ca o persoana care are o functie importanta sau care ar trebui sa-si petreaca timpul intre Parlament si alegatori ar avea ragazul sa scrie o teza de doctorat bine documentata si originala. Romania s-a indepartat mult de acest model, iar tinerii onesti si muncitori, aspiranti la un titlu de doctor se simt de mult stanjeniti de plagiatorii la nivel inalt. Este intr-o companie selecta, intre fostul presedinte ungar Pal Schmitt, care si-a dat demisia in 2012, dupa ce presa a scris ca in urma cu 20 de ani, cand si-a dat doctoratul, a copiat 200 din cele 215 pagini ale lucrarii sale, si fosta ministra a Educatiei din Germania Anette Schavan, care si-a dat demisia in 2013, dupa ce au aparut dovezi ca in doctoratul pe care l-a dat in 1980 nu ar fi citat corect sursele folosite. Pentru ca in Romania copiatul este o tehnica incurajata de scoala, pe care copiii o deprind inca de mici si pe care o folosesc pana la Bacalaureat si chiar mai tarziu. Temele copiate in pauza, lucrarile si testarile copiate de la colegul de banca sau direct din carte sunt tolerate si reprezinta modele ale profesorilor, care, la randul lor, isi dicteaza lectiile, fiindca nu sunt in stare sa dezbata impreuna cu elevii sau studentii lor subiectele pe care le predau. Nu cinstea este modelul admirat, ci capacitatea de a te strecura si de a obtine beneficii fara efort. E ceea ce au facut atatia politicieni, carora le scriau altii tezele sau pe care ei insisi le copiau, dupa modelele mentionate, dar nerecomandate de Umberto Eco in "Cum se face o teza de licenta".

Amendamentele aduse de Senat la Legea invatamantu... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro