Memoria divizata risca sa rescrie istoria comunismului in Romania? | OPINIE
In cursul turului, vizitatorilor le este prezentata o imagine cel putin indulcita a lui Ceausescu si a "regimului sau - citez ghidul - controversat": am aflat, printre altele, ca era "autodidact" - "deseori luand meditatii in diverse materii pentru a incerca sa-si depaseasca limitele -, destul de hotarat in politica externa - ghidul a amintit doar cadourile numeroase primite de la mari lideri ai lumii si episodul netrimiterii trupelor in Cehoslvacia in ?68, care i-a atras antipatia sovieticilor si, in consecinta, simpatia occidentalilor pasionat, la fel ca si sotia Elena, de masaj si hidromasaj, inot - practicat zilnic in piscina, filme americane - judecand dupa colectia impresionanta din "cinematograful" privat, "considerat extrem de inovator pentru anii respectivi", bucatarie romaneasca - desi urma "o dieta stricta din cauza diabetului" - si, nu in ultimul rand, de familie - judecand dupa " dorinta de a conduce o viata cat de cat rezervata, fara luxul exagerat de care vorbeau televiziunile in anii ?90".
O simpla vizita la "Palatul Primaverii" din Bucuresti - ultima resedinta privata a dictatorului comunist Nicolae Ceausescu si a familiei sale - poate fi iluminanta din multe puncte de vedere, in incercarea descifrarii unei perioade dramatice din istoria recenta a Romaniei - a doua jumatate a secolului XX - 1965-1989 si, prin extensie, intreaga perioada cuprinsa intre 23 august 1944 si 22 decembrie 1989.
Alaturi de opulenta palatului, pe lista "surprizelor" as adauga tipologia diversificata a tururilor propuse - "standard" sau "privat", adica mai amplu -, dispunerea exponatelor in spatiul muzeal si ghidajul obligatoriu "de specialitate" din care lipsesc, insa, contextualizarea istorica si primeaza prezentari edulcorate.
Dincolo de emotia pe care inevitabil un astfel de loc o poate starni atat victimelor regimului ceausist, cat si celor care se declara nostalgici, analizat la rece, muzeul denota lacune grave si erori "la origini", atat de organizare, cat si de comunicare, cu sau fara intentii tendentioase.Si aceasta in pofida premiselor demersului, cu siguranta laudabile, de cunoastere, printr-o prezentare obiectiva si echilibrata, a unei pagini importante de istorie, atat de necesara tuturor generatiilor.
O ipoteza initiala de analiza poate porni de la ideea ca in general strategiile, atat de organizare, cat si de comunicare, ale oricarui spatiu muzeal oriunde in lume sublineaza in special scopul si misiunea sa, ca mediu formativ, mod de cunoastere - inclusiv didactica - si implicit de (re)interpretare a realitatii, prin prisma (opiniei) vizitatorilor.
In acest context, noul muzeu "Palatul Primaverii" apare, insa, ca un fel de reflex al teoriei formelor fara fond, al confuziei transversale ce inca domneste atunci cand se vorbeste de perioada "ceausista" si de perceptia acesteia in spatiul public - romanesc, dar si occidental.
In cursul turului, vizitatorilor le este prezentata o imagine cel putin indulcita a lui Ceausescu... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro