Martisorul romanesc de pe taraba, urmasul talismanului dacic

Martisorul romanesc de pe taraba, urmasul talismanului dacic

Laura Tocariu, sefa Sectiei de Etnografie a Muzeului Judetean de Istorie din Botosani, spune ca martisoarele sunt intalnite in zona de sud-est a Europei, atat la romanii din Balcani, cat si la popoare precum bulgarii,albanezii si macedonenii. "La inceput martisorul era un fel de talisman pus de parinti la inceputul zilei de 1 martie, pana la rasaritul soarelui, copiilor. Banutul de argint era purtat si de fete la gat ca sa le pazeasca de rele, dar si ca sa nu le arda soarele obrazul primavara.

acum 100 luni (1 Mar 2016)

Specialistii etnografi spun ca pe teritoriul Romaniei martitoarele au fost purtate din timpuri imemoriale. De atunci, specialistii au incercat sa reconstituie istoria martisorului si simbolistica initiala a acestuia, astazi uitata.

Laura Tocariu, sefa Sectiei de Etnografie a Muzeului Judetean de Istorie din Botosani, spune ca martisoarele sunt intalnite in zona de sud-est a Europei, atat la romanii din Balcani, cat si la popoare precum bulgarii,albanezii si macedonenii. "Este intalnit si martisorul cu denumirea de si are legatura cu o zeitate agrara. De altfel, 9 martie in calendarul iulian este legat de inceputul anului agrar. Vorbim despre un cult si o legatura cu Zeita Mama", arata Margareta Mihalache. Cu alte cuvinte, originea martisorului, arata specialistii poate fi cautata pana in neolitic, adica acum 6.000 de ani in urma. Din vremea dacilor

Cele mai multe legende arata cu certitudine prezenta martisorului, mai ales a sforilor de martisor rosii si albe, in cultura geto-dacica. Cea mai cunoscuta poveste este cea a Babei Dochia, asa cum a fost ea transmisa inclusiv de Dimitrie Cantemir in "Descriptio Moldaviae". Avea pe ea noua cojoace si a sfidat luna martie, urcand totusi la munte cu oile, desi celelalte pastorite au avertizat-o ca aceasta luna este schimbatoare. Cu toate acestea, femeia urca si, drept razbunare, este transformata de martie sau mai bine zis de zeul intemperiilor in stana de piatra. Cele 9-12 zile de la inceputul lunii martie sunt zilele in care Baba Dochia urca Ceahlaul", precizeaza Margareta Mihalache. Snururile martisorului sunt "funia anului"

Aceasta legenda a Babei Dochia prezinta si originea snururilor de martisor, alba si rosie. Sfoara rosie simboliza vara cu fertilitatea si belsugul iar cea alba, iarna", spune Margareta Mihalache. Totodata, sforile albe si rosii au legatura si cu fecunditatea si fertilitate, in special cea rosie, dar si cu opozitia frig-cald... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro