Marea incercare din decembrie: ce poate decide (totusi) UE?

Marea incercare din decembrie: ce poate decide (totusi) UE?

> De fapt, mai putin politicos, dar, cred, mult mai realist formulat, un plan care va fi poate ultima incercare viabila de salvgardare a proiectului european aflat acum in lipsa nu numai de viteza, ci si inregistrand un deficit important de credibilitate la nivelul opiniilor publice. Sunt definite si misiunile europene: "Misiunile prevazute la articolul 42 alineatul (1), in cadrul carora Uniunea poate recurge la mijloace civile si militare, includ actiunile comune in materie de dezarmare, misiunile umanitare si de evacuare, misiunile de consiliere si de asistenta in probleme militare, misiunile de prevenire a conflictelor si de mentinere a pacii, misiunile fortelor de lupta pentru gestionarea crizelor, inclusiv misiunile de restabilire a pacii si operatiile de stabilizare dupa incetarea conflictelor.

acum 77 luni (18 Sep 2016)

>

De fapt, mai putin politicos, dar, cred, mult mai realist formulat, un plan care va fi poate ultima incercare viabila de salvgardare a proiectului european aflat acum in lipsa nu numai de viteza, ci si inregistrand un deficit important de credibilitate la nivelul opiniilor publice.

Urmeaza doua Consilii Europene, in octombrie si decembrie, fiecare programat sa aiba o agenda care va contine multe dintre problemele foarte dificile lasate acum in suspensie, dar cel putin asta este intentia despre care se vorbeste acum la Bruxelles, sa formuleze si primele optiuni comune care sa fie introduse in textul unei viziuni finale comprehensive pentru ceea ce ar putea fi Noua Europa.

Context in care au intrat in faza finala negocierile privind proiectul apararii europene, asta deoarece este evidenta urgenta pentru a se atinge macar un prag minimal, adica ceea ce Declaratia de la Bratislava numeste "cooperare in domeniul politicii externe si de aparare europene", precizand ca la Summitul din luna decembrie "se va decide asupra implementarii concrete a unui plan asupra securitatii si apararii si asupra modului in care putem folosi mai bine optiunile existente in Tratate, in special in ce priveste capacitatile militare". Chiar pe prevederile existente in Tratatul de la Lisabona, iar ceea ce este nou in ecuatie e pur si simplu faptul ca liderii europeni sunt siliti de evenimente sa activeze articolele respective intr-un context in care provocarile de securitate au facut ca un demers comun sa fie inevitabil. 42:

"In cazul in care un stat membru ar face obiectul unei agresiuni armate pe teritoriul sau, celelalte state membre sunt obligate sa-i acorde ajutor si asistenta prin toate mijloacele de care dispun, in conformitate cu articolul 51 din Carta Organizatiei Natiunilor Unite. Acesta nu aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate si de aparare a anumitor state membre. Angajamentele si cooperarea in acest domeniu sunt ... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro