Managementul privat, la fel de "performant" ca cel de stat. Cum au esuat directorii adusi sa revolutioneze companiile de stat
Demiterea lui Heinzmann de la Tarom vine dupa ce statul l-a concediat recent si pe Laurentiu Ciurel de la conducerea Complexului Energetic Oltenia si dupa plecarea lui Ioan Rosca de la conducerea Electrica, in vreme ce o pleiada de alti manageri s-a perindat la conducerea CFR Infrastructura, CFR Marfa, CFR Calatori sau la Posta Romana. In 2012, acestea erau de 230 de milioane de lei, in anul 2013 au scazut la 130 de milioane de lei, pentru ca in anul 2014 sa ajunga la 110 milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor. Heinzmann a afirmat ca in mandatul sau de director general al companiei aeriene de stat a avut puteri limitate, ca deciziile strategice, precum cea de reinnoire a flotei, au fost blocate la nivelul consiliului de administratie, si considera ca performanta sa cea mai importanta a constat in reducerea puternica a pierderilor companiei.
Demiterea lui Heinzmann de la Tarom vine dupa ce statul l-a concediat recent si pe Laurentiu Ciurel de la conducerea Complexului Energetic Oltenia si dupa plecarea lui Ioan Rosca de la conducerea Electrica, in vreme ce o pleiada de alti manageri s-a perindat la conducerea CFR Infrastructura, CFR Marfa, CFR Calatori sau la Posta Romana. "Sa renuntam la lozinci" Profesorul de economie Mircea Cosea considera ca managementul privat a fost sabotat de interese politice, dar si de faptul ca directorii pusi in functii nu au fost prea straluciti. Sa nu uitam ca domnul de la Tarom a fost sprijinit si de ambasadele straine. Ar fi cazul ca dupa 25 de ani sa renuntam la cateva lozinci si una dintre acestea este ca statul este un manager prost. Renault este companie de stat, OMV este companie de stat", ne-a declarat Cosea. Ce trebuie facut Valentin Ionescu, fost ministru al Privatizarii, considera ca trebuie realizata o separare clara intre management si control si cere ca statul sa introduca actionari privati in companiile de stat, pentru a le putea supraveghea mai bine. Consiliul de Administratie trebuie sa devina o structura de control, iar directorul general sa nu mai faca parte din el. Inca o chestiune tine de structura de proprietate: cat timp este statul proprietar, totul este difuz. De asemenea, el cere si elaborarea unor politici clare ale statului si reguli concurentiale care sa puna toate companiile pe picior de egalitate. "La CFR Marfa poti sa pui manager privat, dar depinde ce face si statul in infrastructura, pentru ca daca merge marfa cu 30-40 de kilometri pe ora, atunci nu mai e nimeni interesat", a mai spus economistul. El atrage atentia si asupra firmelor de recrutare care au adus managerii la stat, care trebuie sa explice pe ce criterii au facut propunerile. In 2012, acestea erau de 230 de milioane de lei, in anul 2013 au scazut la 130 de milioane de lei, pentru ca in anul 2014 sa ajunga la 110 milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finant... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro