Mai facem literatura in scoala? "Sistemul scolar nu le cultiva tinerilor placerea de a citi, ci mai degraba le-o strica"

Mai facem literatura in scoala?

Dar de la o vreme simt ca-mi ies din fire de cate ori vine vorba despre tema "tinerii de azi nu mai citesc" si imi pun intrebarea fireasca: "oare de ce nu mai citesc?". Ceea ce, intr-un fel, e bine, dar in alt fel e gresit: exista o sumedenie de texte literare mult mai simpatice si prietenoase, scrise de autori "mai putin reprezentativi", dar mult mai atragatoare pentru copii. Cum se intampla ca multi absolventi de liceu (si de facultate) raman cu senzatia ca literatura e ceva greu, iar cititul e o obligatie scolara plicticoasa de care trebuie sa scapi si sa uiti cat mai repede?

acum 60 luni (27 Oct 2016)

>

Sunt, de-o viata, profesor de romana. Dar de la o vreme simt ca-mi ies din fire de cate ori vine vorba despre tema "tinerii de azi nu mai citesc" si imi pun intrebarea fireasca: "oare de ce nu mai citesc?". Pe plan mondial, generatia tanara de azi - arata niste studii serioase - citeste mai mult decat cele de dinainte, inclusiv datorita faptului ca internetul si tehnologia moderna au sporit accesul la lectura. Si la noi lucrurile stau cam la fel, daca ne referim strict la cantitatea de texte citite, de orice fel ar fi ele.

De ce, bunaoara, un copil trebuie sa afle atat de devreme ce este arta poetica, ce inseamna "caracter normativ", ce inseamna estetica, norme, reguli, tehnica literaturii? E plin de termeni complicati, greu de explicat unor copii de 12-13 ani. Programa scolara si manualele de gimnaziu sunt pline de asemenea notiuni, pentru ca, in ansamblu, aceasta a fost "viziunea" care le-a produs: multa informatie, multa teorie, multe teme de "tehnica a literaturii". (La care se adauga lectiile de gramatica - descriptive si greoaie, care invita la tocit; Fata de ceea ce contin manualele, multi profesori simt nevoia sa le dea elevilor "in plus", panicati ca nu vor avea rezultate bune la evaluarile nationale. Multi parinti preseaza in aceeasi directie: "dati-le in plus, ca sa fie mai bine pregatiti decat altii, ca e competitia mare si vrem sa prinda un liceu bun". Chinuiala continua la liceu: si mai multa teorie, si mai multe chestiuni tehnice, si mai mult stres (din cauza bacalaureatului, desigur; Si foarte, foarte putina literatura universala, si aceea alungata la "lecturi suplimentare" (Dar cine mai are timp de lecturi suplimentare cind un elev de gimnaziu are 6-7 ore zilnic?).

Multe dintre textele literare prezente in manualele de gimnaziu sunt neadecvate pentru varsta de 11-14 ani si plicticoase. Ceea ce, intr-un fel, e bine, dar in alt fel e gresit: exista o sumedenie de texte literare mult mai simpatice si prietenoase, scri... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro