Legenda nuntii disparute in Siret. Alaiul s-a inecat in raul inghetat, iar tragedia a inspirat o balada sfasietoare

Legenda nuntii disparute in Siret. Alaiul s-a inecat in raul inghetat, iar tragedia a inspirat o balada sfasietoare

In satele din toata Moldova si din o buna parte a Munteniei este transmisa din rapsod in rapsod, de mai bine de un secol si jumatate, o melodie populara foarte trista, care aminteste de o tragedie fara seaman petrecuta pe Siret, in apropiere de localitatea Namoloasa. Atestata documentar inca din vremea lui Petru Voda (1448 dHr), localitatea era poarta de trecere dintre Muntenia si Moldova, iar aici s-au asezat numerosi negustori de lemn (adus cu plutele), de animale (fiind un punct foarte important al transhumantei catre baltile din balta Dunarii) si de alte bunuri.

acum 98 luni (5 Apr 2016)

In satele din toata Moldova si din o buna parte a Munteniei este transmisa din rapsod in rapsod, de mai bine de un secol si jumatate, o melodie populara foarte trista, care aminteste de o tragedie fara seaman petrecuta pe Siret, in apropiere de localitatea Namoloasa.

Balada cunoaste mai multe variante de interpretare, iar numele ei difera de la zona la zona. Astfel, in satele din Vrancea si Galati balada este cunoscuta sub denumirea de "La Siret, la Namoloasa", in vreme ce in Moldova de mijloc si in Basarabia poarta numele de "Legenda miresei".

Putina lume stie insa, ca aceasta legenda este de fapt povestea literaturizata a unei drame reale, petrecuta cam pe la jumatatea secolului al XIX-lea in asezarea aflata pe pamant vrancean, dar care, paradoxal, este sub administratie galateana. Namoloasa lui Petru Voievod

Desi in zilele noastre Namoloasa este o asezare aproape anonima si aproape pustiita de migratia catre zari mai bune, in urma cu cateva secole aici era un targ important din sudul Moldovei.

Atestata documentar inca din vremea lui Petru Voda (1448 dHr), localitatea era poarta de trecere dintre Muntenia si Moldova, iar aici s-au asezat numerosi negustori de lemn (adus cu plutele), de animale (fiind un punct foarte important al transhumantei catre baltile din balta Dunarii) si de alte bunuri.

Faptul ca Namolosa insemna foarte mult pentru administratia Moldovei este demonstrat de faptul ca pe la 1830-1835 aici este atestata functionarea unei vami foarte importanta, care ii taxa pe mocanii vranceni, bacauani si ardeleni (ungureni), care treceau pe aici cu turmele, la iernat, dupa ce coborau de la munte sau chiar traversasera Carpatii prin culoarul Ojdula-Soveja sau prin pasul Oituz.

De altfel, exista mai multe surse care atesta ca o parte dintre familiile din Namoloasa sunt descendente din refugiati veniti din Ardeal, mai ale... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro