INTERVIU Vadim Ghirda: "O expresie de durere pe chipul cuiva inseamna mai mult decat o imagine explicita"

INTERVIU Vadim Ghirda:

"Trebuie sa-ti faci un prieten din oroare", glumeste fotograful Vadim Ghirda, incercand sa evite sa zica in plin detaliile legate de impactul emotional al muncii sale asupra lui, cu un citat din monologul actorului Marlon Brando, din filmul "Apocalypse Now"/"Apocalipsul acum", capodopera lui Copppola despre razboiul din Vietnam. Totul devine exclusiv un merit personal, pentru ca nu pot accepta ca nu e nicio diferenta fundamentala de calitate a materialului initial, de exemplu, intre mine si un om care acum cauta hrana in gunoaie, sau ca sansa fiecaruia a avut un rol determinant in directia pe care au urmat-o vietile noastre. Nu minimalizez importanta efortului personal in devenirea fiecaruia, nu spun ca evolutia cuiva este exlusiv dictata de noroc, cred insa ca e o mare greseala sa ne cautam confortul, sa ne justificam actiunile sau lacomia prin sentimentul de superioritate fata de alt om fara sa reflectam la acest rol al hazardului. Spun mereu oamenilor de aici sa reflecteze la luxul pe care il avem ca traim undeva unde nu avem obisnuinta de a auzi des la televizor ca a fost o explozie in oras si de a trece prin emotii pana sa aflam daca vreun apropiat e printre victime. Spun mereu oamenilor de aici sa reflecteze la luxul pe care il avem ca traim undeva unde nu avem obisnuinta de a auzi des la televizor ca a fost o explozie in oras si de a trece prin emotii pana sa aflam daca vreun apropiat e printre victime.

acum 96 luni (11 Dec 2015)

"Trebuie sa-ti faci un prieten din oroare", glumeste fotograful Vadim Ghirda, incercand sa evite sa zica in plin detaliile legate de impactul emotional al muncii sale asupra lui, cu un citat din monologul actorului Marlon Brando, din filmul "Apocalypse Now"/"Apocalipsul acum", capodopera lui Copppola despre razboiul din Vietnam. De 25 de ani, de cand e fotojurnalist pentru una dintre cele mai mari agentii de presa din lume, Associated Press, Vadim Ghirda a fost in mijlocul conflictelor politice si sociale. "Fotografia e o cale de a duce intelegerea lumii mai departe. Si ca sa reusesti asta, trebuie sa renunti la tot ce tine de ego." "Weekend Adevarul": Esti fotojurnalist pentru Associated Press de 25 de ani. Apoi, prima fotografie care mi-a aparut pe o prima pagina a unui ziar a fost in International Herald Tribune - era din 13 iunie 1990, la Ministerul de Interne, unde un grup de oameni aruncau cocktailuri Molotov. Inainte, fotografia in sine implica un set mult mai mare de abilitati. Insa nu trebuie sa ne imaginam ca asta e tot. Pana la urma, intr-un fel paradoxal, desi lucrurile au evoluat spectaculos din punct de vedere tehnic, noi trebuie sa revenim la valorile esentiale. Si, in functie de coloana vertebrala a fiecarui jurnalist, adevarul moare de mai multe ori ca pana acum. Fotografiile tale sunt publicate in toate marile cotidiene ale lumii, premiate de unele dintre cele mai importante organizatii. Fotografia are darul de a-ti da o ocupatie. Este, de multe ori, un instrument al oamenilor timizi. E un material vrajitoresc si trebuie manevrat cu atentie: are multe valente si pentru cel care o face, si pentru privitor. Daca nu-ti controlezi egoul, realitatea nu-ti mai e suficienta si adevarul dispare din imaginile tale - iar pentru jurnalisti, asta nu e o optiune. In 2015, in regiunea Donetk (Ucraina), dupa bombardamente, o femeie se intoarce sa isi recupereze lucruri de acasa. Exista un larg fond comun de abilitati in fiecare om la nastere. In f... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro