INTERVIU Daniel Barbu: "Cultura este un pedagog al salvarii, dar nu aduce ea insasi mantuirea"

INTERVIU Daniel Barbu:

Sub inspiratia lui John Milbank, teologia politica este pentru mine un demers intelectual prin care, pe de o parte, teologia (oricat de marginala ar fi pozitia ei printre disciplinele academice de azi) cere inapoi instrumentarul conceptual ce i-a fost candva expropriat de sfera politicului, iar pe de alta parte incearca sa devina ea insasi o stiinta a politicii contemporane, mai bine echipata etic decat s-au dovedit a fi stiintele sociale (stiinta politica si sociologia) sa inteleaga fenomenele politice, transformarile sociale si mutatiile antropologice ce se petrec sub ochii nostri. In ceea ce-o priveste, post-democratia pare sa fie avatarul curent al regimului democratic, caracterizat, printre altele, de prabusirea increderii in agentii si agentiile democratiei reprezentative, de utilizarea din ce in ce mai formala a procedurilor democratice generice (cum ar fi alegerile), de transformarea cetateanului angajat in consumator protejat, de inlocuirea rationamentelor politice prin calculul economic ori de instalarea in media a unicului sediului in care mai au loc dezbateri politice si consultari publice. Am incercat sa masor acest tip de capital in societatea romaneasca de astazi si, in ciuda afirmatiilor si ritualurilor publice cu iz ortodox, am constatat ca prezenta lui este precara, limitata la recenta moda a dietei "de post" si la omniprezenta folosirii rudeniei spirituale (nasia) ca instrument de tesere a retelelor sociale de patronaj si clientelism.

acum 47 luni (1 Dec 2016)

In colectia "Fapte, Idei, Documente", de la Editura Vremea, a aparut recent volumul "Au cetatenii suflet? Teza acestei carti este aceea ca teologia politica are atat vocatia, cat si instrumentele conceptuale si metodele de analiza pentru a se comporta ca o stiinta sociala a societatilor post-seculare", spune Daniel Barbu, ex-ministru al Culturii.

In urma cu nouazeci de ani, Carl Schmitt a descris sub numele de teologie politica procesul prin care teoria si practicile statului modern s-au constituit prin reutilizarea, intr-un context eminamente laic, a conceptelor si metodelor de reflectie ale teologiei crestine. Sub inspiratia lui John Milbank, teologia politica este pentru mine un demers intelectual prin care, pe de o parte, teologia (oricat de marginala ar fi pozitia ei printre disciplinele academice de azi) cere inapoi instrumentarul conceptual ce i-a fost candva expropriat de sfera politicului, iar pe de alta parte incearca sa devina ea insasi o stiinta a politicii contemporane, mai bine echipata etic decat s-au dovedit a fi stiintele sociale (stiinta politica si sociologia) sa inteleaga fenomenele politice, transformarile sociale si mutatiile antropologice ce se petrec sub ochii nostri.

Cum i-ati privit pe cetateni si de ce v-ati pus intrebarea daca ei au suflet?

Titlul cartii a fost dat de interogatia, doar aparent naiva ori provocatoare, a unuia din respondentii cercetarii de teren pe care am intreprins-o acum cativa ani: au cetatenii suflet? Spre deosebire de om, de persoana sau de individ, cetateanul este un construct juridico-politic al modernitatii ce opereaza pe orizontala, cu precadere (daca nu exclusiv) in spatiul public. Sufletul in schimb, oricat de diverse ar fi modurile in care este inteles, este mai degraba orientat pe verticala, fiind o trasatura a interioritatii umane. Pe cand cetateanul actioneaza din propria sa autoritate, sufletul are nevoie de o autoritate care sa... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro