Inca un oras din Romania viseaza la metrou. Ce spun specialistii
Astfel, daca un kilometru de tunel ar costa cel mult 15 milioane de euro, asa cum a estimat viceprimarul Clujului, un simplu calcul arata ca o linie de metrou de aproximativ 20 de kilometri ar costa circa 300 de milioane. O suma care ar fi de aproape 20 de ori mai mica decat prima estimare facuta de Emil Boc, care a vorbit intr-o prima faza de un cost imens, nu mai putin de 5 miliarde de euro. Cei 9,4 kilometri de linie de metrou au costat 2,942 miliarde de franci francezi, la valoarea din 1995, echivalentul a aproximativ 449 de milioane de euro. Prima linie de metrou a fost inaugurata in 2008, masoara 6 kilometri si a costat 735 de milioane de franci elvetieni, la valoarea din 2003 (echivalentul a aproximativ 300 de milioane de euro pe atunci).
Cel mai important oras din nord-vestul tarii, Cluj-Napoca, ar putea sa aiba in urmatorii ani cel putin o linie de metrou. Ideea nu este noua si a fost vehiculata inca de acum aproape 20 de ani, cand fostul primar Gheorghe Funar a vorbit despre un astfel de proiect. Ulterior, problema avea sa fie repusa pe tapet de actualul edil sef, Emil Boc, inca din momentul in care a obtinut primul sau mandat la conducerea orasului, in 2004. Si ca sa fie mai convingator, fostul premier a facut o estimare a costurilor, ajungand la o suma imensa, nu mai putin de cinci miliarde de euro. Autoritatile din Cluj s-au convins in ultimii ani de necesitatea metroului "Ne trebuie o alternativa la ceea ce avem acum. Solutia metroului nu se poate implementa la Cluj, pentru ca avem un oras cu o jumatate de milion de oameni si un cost de 5 miliarde de euro. Ar fi frumos sa ai de la Polus la Aeroport o linie de metrou. Din nefericire costurile exorbitantate, de 5 miliarde de euro, nu ne permit nici sa visam", afirma atunci Boc. Un an mai tarziu, acesta a revenit la sentimente mai bune fata de metrou. "Costurile sunt de miliarde de euro, unu, doua, trei sau patru miliarde de euro. Se face o analiza pentru a se vedea cum va fi sustenabil un astfel de metrou la un oras cu o jumatate de milion de locuitori. Eu cred ca nu trebuie exclusa o astfel de varianta pe termen mediu si lung", a spus Boc. Diferente uriase intre estimarile costurilor Recent, viceprimarul Dan Tarcea a adus din nou in discutie ideea metroului si a anuntat ca, din datele pe care le detine, costul pe kilometru este intre 5 milioane de euro si 15 milioane. Din datele pe care le avem, un kilometru de tunel ar costa undeva intre 5 si 15 milioane de euro", a afirmat Tarcea. Astfel, daca un kilometru de tunel ar costa cel mult 15 milioane de euro, asa cum a estimat viceprimarul Clujului, un simplu calcul arata ca o linie de metrou de aproximativ 20 de kilometri ar costa circa 300 de milioane. O suma care ar fi de aproape 20 de ori mai m... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro