Inca un oras din Romania viseaza la metrou. Ce spun specialistii

Inca un oras din Romania viseaza la metrou. Ce spun specialistii

Astfel, daca un kilometru de tunel ar costa cel mult 15 milioane de euro, asa cum a estimat viceprimarul Clujului, un simplu calcul arata ca o linie de metrou de aproximativ 20 de kilometri ar costa circa 300 de milioane. O suma care ar fi de aproape 20 de ori mai mica decat prima estimare facuta de Emil Boc, care a vorbit intr-o prima faza de un cost imens, nu mai putin de 5 miliarde de euro. Cei 9,4 kilometri de linie de metrou au costat 2,942 miliarde de franci francezi, la valoarea din 1995, echivalentul a aproximativ 449 de milioane de euro. Prima linie de metrou a fost inaugurata in 2008, masoara 6 kilometri si a costat 735 de milioane de franci elvetieni, la valoarea din 2003 (echivalentul a aproximativ 300 de milioane de euro pe atunci).

acum 80 luni (30 Dec 2017)

Cel mai important oras din nord-vestul tarii, Cluj-Napoca, ar putea sa aiba in urmatorii ani cel putin o linie de metrou. Ideea nu este noua si a fost vehiculata inca de acum aproape 20 de ani, cand fostul primar Gheorghe Funar a vorbit despre un astfel de proiect. Ulterior, problema avea sa fie repusa pe tapet de actualul edil sef, Emil Boc, inca din momentul in care a obtinut primul sau mandat la conducerea orasului, in 2004. Si ca sa fie mai convingator, fostul premier a facut o estimare a costurilor, ajungand la o suma imensa, nu mai putin de cinci miliarde de euro. Autoritatile din Cluj s-au convins in ultimii ani de necesitatea metroului "Ne trebuie o alternativa la ceea ce avem acum. Solutia metroului nu se poate implementa la Cluj, pentru ca avem un oras cu o jumatate de milion de oameni si un cost de 5 miliarde de euro. Ar fi frumos sa ai de la Polus la Aeroport o linie de metrou. Din nefericire costurile exorbitantate, de 5 miliarde de euro, nu ne permit nici sa visam", afirma atunci Boc. Un an mai tarziu, acesta a revenit la sentimente mai bune fata de metrou. "Costurile sunt de miliarde de euro, unu, doua, trei sau patru miliarde de euro. Se face o analiza pentru a se vedea cum va fi sustenabil un astfel de metrou la un oras cu o jumatate de milion de locuitori. Eu cred ca nu trebuie exclusa o astfel de varianta pe termen mediu si lung", a spus Boc. Diferente uriase intre estimarile costurilor Recent, viceprimarul Dan Tarcea a adus din nou in discutie ideea metroului si a anuntat ca, din datele pe care le detine, costul pe kilometru este intre 5 milioane de euro si 15 milioane. Din datele pe care le avem, un kilometru de tunel ar costa undeva intre 5 si 15 milioane de euro", a afirmat Tarcea. Astfel, daca un kilometru de tunel ar costa cel mult 15 milioane de euro, asa cum a estimat viceprimarul Clujului, un simplu calcul arata ca o linie de metrou de aproximativ 20 de kilometri ar costa circa 300 de milioane. O suma care ar fi de aproape 20 de ori mai m... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro