Imagini inedite: un roman detine una dintre cele mai impresionante colectii de fotografii din Primului Razboi Mondial. Pozele ascund dramele a mii de oameni

Imagini inedite: un roman detine una dintre cele mai impresionante colectii de fotografii din Primului Razboi Mondial. Pozele ascund dramele a mii de oameni

Pe Paul Brascanu l-am gasit la o expozitie de fotografie care avea drept tema Primul Razboi Mondial. Doar pe linia Vatra Dornei-Tiha Bargaului, pe 90 de kilometri, s-au amenajat peste 60 de poduri, printre care se numara unul din lemn, lung de 600 de metri, construit in doar trei luni de zile", ne explica colectionarul. Au fost scoase de pe linia frontului, peste munti, 100 de locomotive si 1000 si ceva de vagoane in care erau mii de raniti si personal civil. Multe dintre fotografiile colectionate de Paul Brascanu au fost primite de la mostenitorii unor fosti ofiteri, dar si de la scriitori feroviari.

acum 63 luni (2 Sep 2014)

Pe Paul Brascanu l-am gasit la o expozitie de fotografie care avea drept tema Primul Razboi Mondial. Aceasta si-a adus parte din colectia sa ce insumeaza 700 de fotografii din Primul Razboi Mondial la Bistrita.

Paul Brascanu are 46 de ani, este din Vatra Dornei si este a treia generatie de CFRisti. Pasiunea pentru fotografiile de razboi l-a acaparat in urma cu 4-5 ani, in timp ce se documenta pentru o carte document despre constructia cailor ferate din timpul Primului Razboi Mondial numita "Drum de Fier prin Praf de Pusca", lansata in anul 2012.

Trecerea de la caile ferate la razboi a fost una naturala, asta datorita rolului foarte important avut de caile ferate in Primul Razboi Mondial.

Din cauza faptului ca s-au rupt legaturile cu Galitia (teritoriu care este acum parte din Polonia si Ucraina) s-au construit mai multe cai ferate care au facut legatura intre Ardeal si Bucovina. Una dintre caile foarte importante amenajate in acea perioada a fost cea care leaga Vatra Dornei (Suceava) de Tiha Bargaului (Bistrita-Nasaud).

"Sa construiesti o cale ferata la 1400 de metri in doar cateva luni de zile este mare lucru. A fost un volum foarte mare de munca, au fost cam 4.000-5.000 de prizonieri rusi si italieni scosi la munca, plus civili din comunele limitrofe. Doar pe linia Vatra Dornei-Tiha Bargaului, pe 90 de kilometri, s-au amenajat peste 60 de poduri, printre care se numara unul din lemn, lung de 600 de metri, construit in doar trei luni de zile", ne explica colectionarul.

Pasul Tihuta in 1917 (Foto: Paul Brascanu)

Potrivit lui Paul Brascanu, in acea perioada erau folosit trenuri benzino-electrice care puteau circula atat pe sosea, cat si pe calea ferata. Au fost scoase de pe linia frontului, peste munti, 100 de locomotive si 1000 si ceva de vagoane in care erau mii de raniti si personal civil. Multi prizonieri care au lucrat la aceste cai ferate au murit m... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro