HISTORIA. Un unicat tehnic distrus de nepasare - Planul Inclinat de la Comandau

HISTORIA. Un unicat tehnic distrus de nepasare - Planul Inclinat de la Comandau

O instalatie complet ecologica, unica in Europa, realizata dupa proiectul inginerului Emil Lux, cu componente produse de firma vieneza Obach, Planul Inclinat a fost folosit timp de peste un secol (1892-1995), zilnic transportandu-se aproximativ 30 de vagonete, fiecare avand o capacitate de 10 m3 de material lemnos. Unica sursa externa de energie folosita pentru functionarea acestui unicat tehnic feroviar erau cei doi cai "putere", Misu si colegul sau din statia de varf, ce manevrau micile vagoane din statiile situate la extremitatile Planului Inclinat, pana pe liniile de unde erau preluate de locomotivele cu abur.

acum 117 luni (10 Oct 2014)

Societatea a construit si a exploatat un sistem de cai ferate forestiere compus din noua linii, avand in total 118,3 km: 1. Gara Covasna - Planul Inclinat - Comandau (1889-1891) 21,2 km; Holom - Benedec - Nereju (1890 - 1895) 22,2 km. O instalatie complet ecologica, unica in Europa, realizata dupa proiectul inginerului Emil Lux, cu componente produse de firma vieneza Obach, Planul Inclinat a fost folosit timp de peste un secol (1892-1995), zilnic transportandu-se aproximativ 30 de vagonete, fiecare avand o capacitate de 10 m3 de material lemnos.

Principiul de functionare a intregului sistem era deosebit de simplu, urcarea si coborarea celor doua platforme inclinate, pe care erau ancorate micile trucuri forestiere, realizandu-se numai cu ajutorul fortei de gravitatie.

Legate intre ele printr-un cablu metalic al carui avans era reglat printr-un sistem de scripeti controlati din camera de comanda situata in statia de varf, platformele rulau pe o linie cu ecartament normal (1435 mm), intregul ansamblu fiind proiectat astfel incat energia vagonetului incarcat, ce cobora, sa fie integral folosita pentru remorcarea unui vagonet gol, ce urca din statia de baza. Iar la mijlocul Planului Inclinat exista un punct de ramificatie a sinelor, ce permitea trecerea simultana a celor doua platforme.

Unica sursa externa de energie folosita pentru functionarea acestui unicat tehnic feroviar erau cei doi cai "putere", Misu si colegul sau din statia de varf, ce manevrau micile vagoane din statiile situate la extremitatile Planului Inclinat, pana pe liniile de unde erau preluate de locomotivele cu abur.

Acestea le remorcau pana in punctul de transbordare din statia Covasna, ori pana in centrul forestier de la Comandau. In 1995, la numai cativa ani dupa ce si-a aniversat centenarul, Planul Inclinat a fost afectat de o puternica furtuna, ce a doborat aproape toti arborii de pe versantul pe care se intindea. In plus, in anul 1997, cabina de comanda a statiei ... Citeste intreg articolul pe realitatea.ro