Haos la obtinerea codului de TVA. Formularul 088 nu a "murit", ci s-a transformat intr-un balaur cu 40 de capete

Numai ca in loc sa fie un mecanism de control mai eficient al statului, a devenit un instrument de "tortura" si de umilire pentru cei care voiau sa obtina codul de TVA si, mai ales pentru firmele nou-infiintate. Consultant: Am cazut intr-o plasa si mai mare In 2016, Cabinetul Ciolos a simplificat procedura, reducand numarul de intrebari din formular de la 20 la 13 si setul de documente de la opt la trei. "Acest formular era doar varful iceberg-ului, dar problema - evaluarea intentiei si capacitatii de a face operatiuni impozabile, prevazuta in Codul de Procedura Fiscala - a ramas si raul de acolo vine", mai spun specialistii consultati de RL.

acum 69 luni (7 Mar 2017)

Guvernul a renuntat la hulitul formular 088 pentru obtinerea codului de TVA, dar bucuria patronilor a devenit rapid un cosmar. Situatia s-a inrautatit, fiindca procedura a ramas practic aceeasi, dar acum firmele nu mai au reguli clare, unitare, ci unele facute de fiecare administratie fiscala in parte. Numai ca in loc sa fie un mecanism de control mai eficient al statului, a devenit un instrument de "tortura" si de umilire pentru cei care voiau sa obtina codul de TVA si, mai ales pentru firmele nou-infiintate. Conditiile introduse au fost atat de grele, pana la limita absurdului, incat in 2015, aproape jumatate dintre firmele care au cerut obtinerea sau mentinerea codului de TVA au fost refuzate de Fisc. Fara cod de TVA, firmele nu puteau deduce aceasta taxa colectata de la clienti si varsata statului, trecand-o astfel pe cheltuieli, ceea ce putea duce inclusiv la intrarea pe pierderi.

Consultant: Am cazut intr-o plasa si mai mare

In 2016, Cabinetul Ciolos a simplificat procedura, reducand numarul de intrebari din formular de la 20 la 13 si setul de documente de la opt la trei. In ianuarie 2017, Guvernul Grindeanu a decis sa elimine formularul 088, catalogat de ministrul pentru Afaceri de atunci ca "poate cea mai toxica forma de birocratie" din Romania. Macar cu 088 stiam cu ce trebuie sa ne ducem la Fisc, dar acum nu mai stim, pentru ca fiecare Fisc are alta lista, care circula informal. Eu, personal, nu m-am bucurat, pentru ca am muncit foarte mult sa modificam, sa facem formularul mai digerabil pentru mediul de business onest, si, in sfarsit, cand reusisem sa ne apropiem de un deziderat, s-a anulat. Acum lucrez la inregistrarea a doua firme mari, cu interviuri la ANAF, in fata unor ghisee improprii, cu un personal care nu stie sa intrebe ", a declarat, recent, Angela Rosca, managing partner TaxHouse, citata de Agerpres. Ea nu contesta dreptul ANAF de a analiza capacitatea firmelor de a face afaceri, insa sustine ca institutia nu are personal pre... Citeste intreg articolul pe romanialibera.ro