Grupul Visegrad prezinta viziunea comuna asupra viitorului Europei. Noi, alaturi, mai asteptam

Grupul Visegrad prezinta viziunea comuna asupra viitorului Europei. Noi, alaturi, mai asteptam

> Trebuie sa-si defineasca propriile viziuni nationale (sau regionale, in cazul Grupului Visegrad) care sa se fie integrate rapid intr-un proces a carui definitie a inceput deja, cu linii de forta proiectate in linii mari de motorul franco-german, dar nu este inca pe deplin asezata in formulele juridice si legislative care vor da concretetea viitoarei constructii. Documentul de pozitie prezentat de tarile din Grupul Visegrad trebuie lecturat in acest context, iar solutiile propuse, demersurile invocate, criticile si directiile pentru viitor sugerate arata ca, departe de a fi obosit si cosumat, tocmai acest proces european constituie mcadrul de referinta in care aceste tari doresc sa-si imagineze viitorul pe termen lung. Reluand o serie dintre ideile din documentul de reflectie de la Davos, liderii din G4 raspund acum foarte clar semnalelor date de institutiile europene privind nevoia de ridicare a nivelului competitional al viitorului proiect european printr-o "imbunatatirea sinergiei intre politicile nationale si cele europene...o crestere a convergentei sociale si economice intre Statele Membre...avem nevoie de Piata comuna Digitala Europeana...doar atunci UE ca putea sa contureze transformarea digitala si sa maximizeze beneficiile". Liderii din Grupul Visgrad aloca, asa cum e firesc, o importanta deosebita procesului de "legitimitate democratoca" din cadrul UE, anuntan punctele de dezacord cu unele initiative asa cum ar fi cea a "listelor trans-nationale" pentru viitorul Parlmanet European pe care-l vad ca avand mai putini membri, cu apelul ca marea dezbatere asupra cadrului institutional ce va avea loc luna viitoare sa ia in seama raportul mereu criticat intre forta institutiilor fin Bruxelles si pondereera organismele nationale pe temele "strategice vitale" solicitandu-se decizii doar la nivel de consens in Consiliul European.

acum 22 luni (29 Jan 2018)

>

Trebuie sa-si defineasca propriile viziuni nationale (sau regionale, in cazul Grupului Visegrad) care sa se fie integrate rapid intr-un proces a carui definitie a inceput deja, cu linii de forta proiectate in linii mari de motorul franco-german, dar nu este inca pe deplin asezata in formulele juridice si legislative care vor da concretetea viitoarei constructii.

A lipsi intr-o asemenea dezbatere, a nu fi prezent in negocieri, a nu provoca nicidecum o discutie aprofundata in propria ta tara care sa dea garantia ca vorbele ristite la o reuniune sau alta au in spate un larg acord politic sustenabil, echivaleaza cu autoizolarea de proiect.

Foarte multi observatori, mai ales negociatorii desemnati oficial sau cei care lucreaza in zona intalnirilor discrete, asteptau cu un interes nedisimulat documentul celor de la Visgrad, mai ales ca, la nivel public, se crease o senzatie de rupura profunda intre tarile din V4 si institutiile europene, chiar o incredintare deplina ca din aceasta presupusa stare de lucruri urmeaza sa apara disolutia intregului proiect european. O perceptie intretinuta cu multa grija si cu fonduri masive aferente de puterile neprietene Uniunii Europene, cele interesate de exploatarea oricarei falii posibile pentru a induce euroscepticismul si chiar politicile anti-europene. Documentul de pozitie prezentat de tarile din Grupul Visegrad trebuie lecturat in acest context, iar solutiile propuse, demersurile invocate, criticile si directiile pentru viitor sugerate arata ca, departe de a fi obosit si cosumat, tocmai acest proces european constituie mcadrul de referinta in care aceste tari doresc sa-si imagineze viitorul pe termen lung.

Este, din punctul meu de vedere, o demonstratie despre cum se joaca la nivelul inalt al politicilor europene, cum da roade stiinta guvernarii bine invatata la acele scoli unde sunt trimisi sa se pregateasca multi dintre consilierii liderilor europeni. Si, poate, cum arata aceste lecti... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro