Ghidul Facultatilor. Mircea Dumitru: Etica academica e importanta pentru a evita discriminarea, nepotismul, sau hartuirea sexuala, nu doar plagiatele

Ghidul Facultatilor. Mircea Dumitru: Etica academica e importanta pentru a evita discriminarea, nepotismul, sau hartuirea sexuala, nu doar plagiatele

In 2017 a fost ales presedintele Institului International de Filosofie, iar din acest an ocupa si functia de presedinte al Asociatiei Universitatilor Balcanice Adevarul: De ce studentii trebuie sa invete despre etica si integritatea academica? Cum sunt construite cursurile de etica academica la Universitatea Bucuresti Incepand cu urmatorul an universitar, vor fi cursuri de etica si gandire academica la toate ciclurile de studii din facultatile Universitatii din Bucuresti. Cursurile vor fi elaborate de profesorii de la Facultatea de Filozofie impreuna cu cadre didactice de la celelalte facultati.

acum 73 luni (6 Jun 2018)

Este membru corespondent al Academiei Romane din 2014, iar in perioada iulie 2016-ianuarie 2017 a ocupat si fotoliul de ministru al Educatiei in guvernul condus de Ciolos. In 2017 a fost ales presedintele Institului International de Filosofie, iar din acest an ocupa si functia de presedinte al Asociatiei Universitatilor Balcanice

Adevarul: De ce studentii trebuie sa invete despre etica si integritatea academica? Vorbim de comportamente abuzive in relatia profesor-studenti sau corp administrativ-profesori-studenti, forme de dicriminare (gen, rasa, orientare sexuala, religie etc.), nepotism, favoritism sau conditionari ale evaluarilor. De pilda, cand un profesor conditioneaza o nota buna de anumite favoruri care ar trebui sa vina din partea studentului. Care sunt metodele si criteriile de evaluare ale unui student? De asemenea, aceasta trebuie sa refuze implicarea in orice conflict de interese, mita, cadourile financiare, fabricarea rezultatelor experimentale, donatiile care sa influenteze rezultatele cercetarii, hartuirea morala sau hartuirea sexuala. Tocmai de aceea ne dorim ca aceste cursuri sa ii sensibilizeze nu doar pe studenti, ci si profesorii. Ce anume le impiedica in general pe victime sa se adreseze conducerilor facultatilor, consiliilor de etica sau rectoratului? Odata, este sentimentul de jena, de rusine, pentru ca trebuie sa expuna public cazul lor si sa intre intr-o relatie adversariala cu cel pe care il acuza. Apoi, mai trebuie sa se confrunte si cu reactiile celorlalti, cu acest tip de rusine publica.

Cred ca aici educatia ar trebui sa se transforme intr-un element prin care ele sa realizeze ca nu au de ce sa se simta vinovate. In astfel de cazuri, universitatile ar trebui regandeasca modul de desfasurare al audierilor in comisiile de etica astfel incat sa nu mai expuna victima. In momentul in care studenta hotaraste sa dezvaluie ca este hartuita sexual nu ia o decizie simpla, ci una extrem de personala.

La Universitate... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro