FOTO Masinile fabricate in vestul Romaniei: Marta, prima de pe teritorul tarii, Malaxa, cea "furata" de sovietici, si "Lastunul" visat de Ceausescu

FOTO Masinile fabricate in vestul Romaniei: Marta, prima de pe teritorul tarii, Malaxa, cea

Prima fabrica de autovehicule de pe actualul teritoriu al Romaniei a fost infiintata la Arad. La fabrica Marta se faceau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu si fara etaj, camioane de trei si cinci tone, iar din 1910 a inceputut productia de autoturisme mici, de patru cilindri, care avea intre 20 si 40 cai putere, pe transmisie prin cardan sau transmisie prin lant. Prima serie avea toate elementele de caroserie din fibra de sticla, usile din fibra de sticla, fara tapiserie la interior, scaunele imbracate in vinil, stopuri mici, fara lumini de mers inapoi si grila frontala integrata in capota. Sursa Foto: automobileromanesti.ro Ultima serie, fabricata doar dupa Revolutie, avea toate elementele de caroserie din tabla, stopuri mari, late, cu lumini de ceata si de mers inapoi, hayon cu yala exterioara, iar la unele modele stergator de luneta.

acum 71 luni (16 Feb 2015)

Prima fabrica de autovehicule de pe actualul teritoriu al Romaniei a fost infiintata la Arad. In orasul din vestul tarii s-a produs, incepand din 1910, autoturismul Marta (acronimul de la Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad).

Fabrica a fost construita in 1908, pe un teren pus la dispozitie de Primaria Arad, oras care inainte de primul Razboi Mondial era parte din Ungaria. Interesant este ca fabrica a fost facuta la Arad, si nu la Timisoara, un oras puternic industrializat aflat la 60 de kilometri distanta. O explicatie este aceea ca in Timisoara s-a dezvoltat o importanta retea de transport in comun, aici circuland si primul tramvai electric de pe teritoriul actual al tarii, in 1899.

La fabrica Marta se faceau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu si fara etaj, camioane de trei si cinci tone, iar din 1910 a inceputut productia de autoturisme mici, de patru cilindri, care avea intre 20 si 40 cai putere, pe transmisie prin cardan sau transmisie prin lant.

Pana in anul 1912 s-au fabricat 150 de masni. In acelas an Westinghouse intra insa in faliment, iar fabrica este preluata de Austro Daimler - care va fabrica autoturismele la Arad tot cu numele Marta. Cele mai de succes masini au fost cele pentru taxi. Era un vehicul cu patru cilindri, cu 2.500 cmc si o putere de 18 sau 22 cai. Se spune ca in Arad, in anul 1936 mai circula o asemenea masina, care avea peste un milion de kilometri parcursi.

Din 1912, la Arad se fabricau si camioane Daimler. Din 1908-1914 ies pe poarta fabricii peste 650 de masini si autobuze. Dupa inceperea razboiului se va fabrica motoare de avion.

Fabrica de vehicule Marta este unita cu fabrica de vagoane Witzer, luand astfel fiinta societatea Astra. Aici incepe productia unui avion numit Astra Porto, care avea un motor Hispano Suiza de 300 cai. Armata Romana a comandat 25 de bucati. Au mai fost construite cateva autobuze luxoase, cu motor de cilindri, de 8.000 cmc, care dezvo... Citeste intreg articolul pe adevarul.ro